Recensie: Een weddenschap, knappe ex en familiedrama

Eat your heart out Jill Mansell, Charlotte de Monchy en Mariette Middelbeek. Met haar nieuwe boek Wedden van wel? hoort schrijfster Vannessa Thuyns zeker in dit rijtje auteurs thuis. Een vrolijke chicklit met een serieuze noot.

Door Pauline Pater

Het verhaal neemt je mee in het leven van Robine, die de afgelopen anderhalf jaar te maken heeft gekregen met familieproblemen, een gecrashte baan en een verbroken relatie. Ze vluchtte toen naar Italië, om een nieuw, onbezonnen leven op te bouwen. En nu brengt ze heel af en toe een spoedbezoekje aan Nederland. Het verhaal begint als Robine voet zet op Nederlandse bodem voor de verjaardag van haar vader. Tijdens dit bezoek wordt ze overgehaald om langer te blijven, omdat er over twee maanden een belangrijk familiefeest is.

Het allerliefst zien haar familie en haar knappe, charmante ex haar volledig in Nederland. Alleen weet Robine één ding zeker: na twee maanden vliegt zij weer terug naar het prachtige Italië. Haar broer Sep, die wel van een uitdaging houdt, besluit een weddenschap met haar aan te gaan. De deal is als volgt: als Robine zijn onbereikbare, vrijgezelle baas Jasper mee kan nemen naar het familiefeest, dan betaalt hij haar ticket terug naar Italië, maar als het haar niet lukt dan blijft ze voorgoed in Nederland. Robine neemt de weddenschap vol vertrouwen aan. Dit gaat haar wel lukken.

‘“Dat ging lekker soepeltjes. Ik weet niet wat je hebt gezegd maar Jasper was niet onder de indruk. Cheers!” Sep klinkt zijn glas tegen het hare. “Ik had wel degelijk contact. Proost.” “Maar geen telefoonnummer.” “Ik had zijn aandacht.” “In combinatie met een afkeurende blik.” “Keek hij mij trouwens na toen ik wegliep?” vraag ik hoopvol. “Nope!” lacht hij. “Geef toe, dit was geen slimme zet, maar je hebt nog effe. Een kleine twee maanden om precies te zijn. Ik ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.” “Laat dat maar aan mij over.” Ik doe stoer maar heb geen idee wat mijn volgende actiepunt gaat zijn. Hij heeft gelijk: deze weddenschap wordt een stuk moeilijker dan ik dacht.’

Een achtbaan volgt waarin familieruzies tot een hoogtepunt oplopen, onbeschaamde momenten niet aan te slepen zijn en verrassende situaties leiden tot mooie momenten. Het is echt een feelgood-roman voor een koude herfstavond met een kop thee op de bank. Bij het lezen van de achterkant lijkt het alsof je al kan raden hoe het boek afloopt, maar tijdens het lezen neemt het verhaal verrassende wendingen. Aanrader om even de boel, de boel te laten en weg te vluchten in dit boek!

Vannessa Thuyns, Wedden van wel?, Dutch Venture Publishing, 300 pagina’s (€ 17,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2021.Benieuwd geworden?