Recensie: ‘Als je hoofdluis hebt, moet je gewoon naar school’

Adam Kay, voormalig arts en bekend van Dit doet even pijn komt nu met een weetjesboek voor kinderen: Adams anatomie. De ondertitel luidt: Het complete (en compleet onsmakelijke) boek over het menselijk lichaam. Dat onsmakelijke valt reuze mee, duidelijk en hilarisch is het zeker!
Door Gerda Visser

In veertien hoofdstukken beschrijft Kay op humoristische en beeldende wijze alle organen en functies van het menselijk lichaam en leert de lezer meteen wat er allemaal voor onsmakelijks (dus toch) op en in je lichaam plaatsvindt. Dat er op iedere vierkante centimeter van je huid bijvoorbeeld virussen, bacteriën en allerlei soorten schimmels zitten, doet je toch even bedenkelijk naar je armen en benen kijken. Kay schroomt zeker niet om de moeilijke namen te gebruiken die sommige lichaamsdelen hebben. Ene ‘Joost’ krijgt daar doorlopend de schuld van en krijgt daardoor een bijrol in het verhaal. Net zoals de hond van Kay en de kapotte letter Q op zijn toetsenbord.

Om de lezer een idee te geven van de hoeveelheid van sommige lichaamsdelen, bijvoorbeeld je longblaasjes, vertelt hij dat je er een tennisveld mee kunt bedekken. En als je al je slagaders en aders achter elkaar legt, gaan ze drie keer om de wereld. Bij al die voorbeelden schrijft hij meteen dat je dat niet moet gaan checken, want je longblaasjes zijn onmisbaar en je aders om de wereld leggen ‘geeft een ontzettende smeerboel, die ik niet voor je op ga ruimen’.

Ondertussen leer je ook nog van alles wat je wel en niet moet doen met je lichaam. Nooit geweten dat je blaren met rust moet laten. En aan alle vervelende dingen die gebeuren met je lichaam, acne bijvoorbeeld, geeft hij een positieve draai. Mensen met een rottig karakter kunnen je uitlachen om die puistjes, maar: ‘Vergeet niet dat puistjes niet eeuwig blijven, maar dat je van een rottig karakter je hele leven last blijft houden’.

Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal feiten en fabels over het besproken lichaamsdeel, gevolgd door een aantal quizvragen. Dat je meer bacteriën doodt als je je handen met warm water wast, is een fabel en dat was ook voor de auteur een verrassing. Daardoor vat hij het hoofdstuk nog een beetje samen en leer je nog net even wat extra’s.

De tekeningen van Henry Paker zijn een prachtige aanvulling op de verhalen en de uitleg van Kay. Ze maken de verhalen nog net iets duidelijker en tonen dezelfde humor als de verhalen van de auteur. Door de grappen en de beeldende uitleg is dit een aantrekkelijk lees- en leerboek voor kinderen én volwassenen. Jammer genoeg heeft hij geen goede uitleg gevonden waarom je geen champignons zou moeten eten, want die lust ik ook niet!

Adam Kay, Adams anatomie. Het complete (en compleet onsmakelijke) boek over het menselijk lichaam, illustraties: Henry Paker, vertaling: Angelique Verheijen, Uitgeverij HarperCollins, 407 pagina’s (€ 19,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2021. Benieuwd geworden?