Recensie: Zoals verwacht loopt alles anders

Een wereld vol nieuwe mogelijkheden
‘Een probleem is per definitie een tegenstelling tussen een verwachting en een feit; een tegenstelling tussen wat-zou-moeten-zijn en wat-is.’ Met dergelijke oneliners staat het nieuwe boek van Berthold Gunster, de grondlegger van het omdenken, vol.

Door Jacomijn van Kempen

Binnen dit gedachtegoed wordt een probleem niet gezien als een ramp die je overkomt, maar als een bron van nieuwe mogelijkheden en kansen. Zoals verwacht loopt alles anders zegt een instrument te zijn om met elke kwestie om te kunnen gaan. Deze ambitieuze stelling nodigt uit om te onderzoeken of het boek deze gecreëerde verwachtingwaar kan maken.

Zo helder als het omslag eruitziet, wit met daarop de titel in grote blauweletters, zo duidelijk is ook de inhoud van het boek. Het onderwerp is het omgaan met problemen. Overzichtelijk worden de verschillende aspecten van dit onderwerp behandeld. Wat is een probleem? Wat ligt hieraan ten grondslag? Op welke manieren kun je ermee omgaan? Het aantal voorbeelden waarmee de uiteengezette theorieën worden geïllustreerd, is talrijk. Ze zijn herkenbaar, leuk geschreven en zorgen ervoor dat de tekst makkelijk te lezen is. Voor de lezer die snel tot de kern wil komen, is dit iets minder geschikt: voorbeeld na voorbeeld zorgt soms voor wat vertraging in het komen tot de essentie van de theorie. Hoewel de inzichten die het boek oplevert zeker interessant zijn, kan de zeer heldere uitleg en de herhaling die hiermee gepaard gaat, de flow van het lezen wat verstoren.

Het helpt daarom dat Gunster je regelmatig op een persoonlijke manier aanspreekt, niet alleen door voorbeelden uit zijn privéleven te noemen om zijn beweringen te ondersteunen, maar ook door zich regelrecht tot de lezer te richten met zinnen als: ‘Ik vraag me af wat je hiervan vindt…’ Of: ‘Misschien denk je nu…’ Zoals verwacht loopt alles anders biedt een duidelijke uiteenzetting van hoe men om kan gaan met problemen. Zware materie in een luchtig jasje, vol boeiende inzichten en leuke voorbeelden. En voor wie niet kan onthouden wat de kern van het boek precies is? Geen punt! Achterin is een schema opgenomen voor de omgang met problemen op pasjesformaat, zodat je het altijd bij je kunt dragen voor als er een onverwacht dilemma opdoemt.

3 boekies

Berthold Gunster, Zoals verwacht loopt alles anders. Een nieuwe visie op omdenken, Uitgeverij Lev., ISBN: 9789400510548, 240 pagina’s (€ 20,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 3 december 2018.