Recensie: Waarom ik steeds maar alles kwijtraak…

Duik in de wondere wereld van Lila: in haar dorp staan fruitbomen, driehoekige huisjes, veel bloemen en in het midden stroomt een rivier. Het is er netjes, alles heeft z’n eigen plek. Dat zou ook zo moeten zijn voor Lila’s spullen, toch? Maar Lila raakt vaak dingen kwijt en dat vindt haar moeder niet zo leuk. Dat doet Lila echt niet expres. Er zitten gaten in haar wereld en het wordt tijd dat die worden gedicht.

Lila’s dorp lijkt wel op de borduurwerkjes die haar oma maakt. Een nette wereld. Helemaal het tegenovergestelde van de Andere Kant, een plek vol knopen en loshangende draden. Wanneer Lila’s moeder haar nog maar eens vraagt om alsjeblieft beter op haar spullen te letten, beslist Lila om de reden waarom ze steeds maar alles kwijtraakt aan te pakken. Met een plattegrond, en naald en draad gaat ze op pad om alle gaten dicht te maken. Ze neemt haar taak heel erg serieus. Er is geen plaats voor afleiding, ook niet als haar vrienden haar vragen om mee te gaan vissen. ‘Nee bedankt, jongens, zeg ik tegen ze, ik heb geen tijd voor spelletjes, ik moet de wereld repareren!’

Geduldig spoort Lila de gaten op om ze daarna zorgvuldig dicht te naaien. Nu kunnen er geen spullen meer aan de Andere Kant belanden. Probleem opgelost… of misschien toch niet? Want wanneer Lila de volgende ochtend wakker wordt, hangt er een dikke mist over het dorp. ‘De hele stad is gehuld in een dikke rook, die in je ogen en in je keel prikt. Ook al klim ik in de hoogste boom, in de verte ziet het er net zo uit.’

Steekje Los is een heerlijk origineel prentenboek. De Argentijnse schrijfster Isol slaagt erin om traditioneel borduurwerk te combineren met haar tekeningen. Het resultaat is een kleurrijk en speels verhaal vol creativiteit en probleemoplossend denken, want wat moet je toch met die Andere Kant? Het nodigt ook uit om toe te geven dat je misschien fout zat en die fout dan ook recht te zetten. Ik las nog nooit eerder een prentenboek waarin een medium als borduurwerk niet alleen als fysieke achtergrond wordt gebruikt, maar ook als metafoor in het verhaal. Wat een geweldig idee!

Achter in het boek wordt verteld dat dit verhaal tot stand kwam voor het project ‘Palestijnse Kunstgeschiedenis aan de hand van Alledaagse voorwerpen’ van het Palestijnse Museum in Birzeit. Het is geïnspireerd op traditionele Palestijnse borduurwerken.

Als enig minpuntje miste ik een beetje duiding op het einde. Een open einde kan goed werken, maar hier had het toch wat meer antwoorden mogen geven. Wat is die mist nu precies? Kinderen zullen dat misschien niet zomaar snappen. De epiloog vond ik wel erg leuk. Het toont dat het belangrijk blijft om de zaken ook eens van de Andere Kant te bekijken. Want dat lijken we soms wel eens te vergeten.

Steekje los is voor iedereen die op zoek is naar een niet zo traditioneel prentenboek over oplossingen zoeken voor alledaagse problemen. Want wie raakt er nu níet soms zijn sleutels kwijt?

Isol, Steekje Los, vertaling: Magda Rijs, Uitgeverij De Harmonie, 64 pagina's (€ 17,50)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2022.