Recensie: Verdwenen woorden

Een gangenstelsel onder de stad, geheime kamers in Versailles en een schietpartij in de tuinen van het Palais Royal. Het zijn enkele ingrediënten van Verdwenen woorden, een spannende historische zoektocht van de zestienjarige Joost door het hedendaags Parijs.

Joost gaat op bezoek bij zijn vader die als wetenschapper aan de universiteit van Parijs werkt. Bij aankomst op Gare du Nord staat deze hem niet zoals afgesproken op te wachten. Joost vindt wel zijn aktetas, maar al snel blijkt dat meer mensen in de inhoud van die tas zijn geïnteresseerd. Joost ontdekt dat de verdwijning van zijn vader iets te maken heeft met de drukproef van de Encyclopedie van Diderot. Samen met Delphine, de kleindochter van de Franse buurman, gaat hij op zoek. Geheimzinnige e-mails met dagboekfragmenten van ene Anna uit de achttiende eeuw wijzen hen steeds de weg. Wie zit achter de e-mails en de verdwijning van zijn vader: de jaloerse collega van de universiteit, de stokoude buurman of de eigenaar van de anarchistische boekhandel?

Auteur Monique de Heide studeerde in Parijs en sindsdien keert ze ieder jaar terug naar de Franse hoofdstad. Tijdens wandelingen door de stad vertelt ze haar kinderen verhalen bij de historische monumenten. Die verhalen vormden de basis voor Verdwenen woorden, haar debuut. Het is een vlot lezend verhaal, boordevol historische feiten over Parijs in de tijd van de Franse Revolutie. Doordat de auteur historische feiten met fictie combineert in een detective die zich afspeelt in de Franse hoofdstad doet het verhaal denken aan De Da Vinci Code van Dan Brown. Juist die feiten maken het boek interessant voor een brede doelgroep. De personages zijn namelijk behoorlijk cliché, zoals de lange blonde Nederlander, het pittige en mooie Franse meisje, de verstrooide professor en de norse Franse obers. De ontknoping is spectaculair, maar niet erg geloofwaardig. Het boek zal daardoor vooral jonge lezers tussen de dertien en zestien jaar aanspreken. Een andere meerwaarde is dat bij het boek een website hoort. Op verdwenenwoorden.com kun je je eigen route door Parijs plannen aan de hand van monumenten die een rol spelen in het boek. Met tips van Joost voor bijvoorbeeld coole stripwinkels, van Delphine voor leuke eettentjes en van Anna over het Parijs in de tijd van Lodewijk de XVI. Ga je binnenkort op citytrip naar de stad met je (puber)kinderen? Wie weet kun je ze met deze YA-detective en de website wel interesseren voor musea en oude gebouwen.

Monique de Heide, Verdwenen woorden, Uitgeverij Clavis, 271 pagina’s (€ 17,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 4 juni 2019