Recensie: Utopie of armageddon?

Het verbond van vijf van Ivo Kühling heeft de snelheid van een Dan Brown-thriller met de diepgang van een politieke documentaire. Een terroristische groepering zet de levens van miljoenen mensen op het spel. Ze eisen dat de Verenigde Naties zich opnieuw uitvinden, zodat elk volk een stem krijgt en er een verschuiving plaatsvindt in de wereldorde. Gaat dit lukken? Voor sommige landen zijn de belangen wel erg groot. Slim, snel en stimulerend geschreven.

Door Peter Koelewijn

Ruud Pos

Toen de Koerden begin 2019 de restanten van Islamitische Staat versloegen kregen ze als dank een mes in de rug van Turkije terwijl de VS ze lieten vallen als een baksteen. En wat konden ze doen? De Koerden zijn een volk zonder land en eigen grenzen, zwervend over delen van Syrië, Turkije en Irak. En zo zijn er nog veel meer volken; Oeigoeren, Rohingya, Tamils. Waarom hebben deze volken geen eigen stem in bijvoorbeeld de Verenigde Naties? Dat maakt de premisse van dit boek zo interessant.

De VN is opgericht in 1945, vlak na de Tweede Wereldoorlog. Hierin is de Veiligheidsraad het hoogste bestuursorgaan. Deze bestaat uit vijf permanente leden, de tien andere worden om de twee jaar herkozen en daar wringt de schoen. De permanente leden (P5) van de Veiligheidsraad zijn de VS, Rusland, China, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dat is niet representatief voor de wereld. Zeventien van de twintig dichtstbevolkte landen ter wereld hebben niet eens een zetel in de Veiligheidsraad. De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaar. Of zoals de auteur het in dit boek verwoordt: ‘De VN is geen afspiegeling van hoe de wereld in elkaar steekt, maar hoe de macht op een bepaald moment in de geschiedenis was verdeeld.’

En daar komen de terroristen om de hoek kijken. Een ideologisch clubje van briljante mensen gebruikt het automatisch updaten van populaire apps op je smartphone als vehikel voor hun virus. Spil in dit verhaal is Thomas Cornelissen. Oud-student industrieel ontwerp aan de TU Delft en tegenwoordig werkzaam bij een multinational gespecialiseerd in cybersecurity. In deze hoedanigheid komt Thomas het virus op het spoor. Het grootste gedeelte van het boek speelt zich af in de nabije toekomst, eind 2024, maar vooral in het begin krijg je via flashbacks het verhaal van Thomas in zijn studententijd mee. De korte hoofdstukken houden de vaart erin en hoewel het soms best saaie materie is, vertelt de auteur het op een boeiende manier. Tuurlijk, sommige karakters zijn echt veel te slim voor hun doen, maar dat maakt ze niet minder vermakelijk.

Het verbond van vijf zet je aan het denken over de Verenigde Naties, wat macht is en hoe die verhoudingen binnen de VN beter verdeeld kunnen worden. Knap hoe Ivo Kühling ogenschijnlijk saaie onderwerpen in dit debuut tot een spannend verhaal verweeft.

Yvo Kühling, Het verbond van vijf, Uitgeverij Podium, 349 pagina’s (€ 21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie februari 2022.