Recensie: Tijdbom

In Tijdbom van Joelle Charbonneau zijn een week voor de lessen beginnen zes verschillende jongeren aanwezig op school. Wanneer de eerste bom afgaat is de schrik groot, maar het blijft niet bij één ontploffing. Er zijn meerdere explosieven in de school geplaatst die een voor een zullen afgaan.

Door Anne Visser

Het verhaal volgt Diana, Frankie, Tad, Cas, Z. en Rashid, elk met een andere achtergrond. Op de eerste bladzijde lees je een fragment over deze zes jongeren die vastzitten op de tweede verdieping van de school. Ze luisteren naar de radio, waarop ze horen dat de dader zich in hun groepje bevindt en dat de vijfde bom elk moment  kan afgaan. Het verhaal vervolgt met zes korte inleidende hoofdstukken, waarin je met elk van de jongeren kennismaakt. Hierin wordt op een redelijk overdreven manier een hint gegeven dat de betreffende jongere de dader kan zijn. Zo eindigt ieder hoofdstuk met een zin als: ‘Hij ging naar school en kwam niet meer terug.’ Of: ‘Soms kun je alleen iets veranderen door eerst iets stuk te maken.’ Waar ik dit er in het begin iets té dik bovenop vond liggen, zorgde dit er in de loop van het verhaal juist voor dat je door blijft lezen, omdat je toch wilt weten wie de dader is. Om je houvast te geven gedurende het verhaal begint ieder hoofdstuk, heel passend, met een tijdsaanduiding.

Wanneer de eerste bom afgaat, bevinden de zes personages zich ieder in een ander gedeelte van de school. Uiteindelijk vinden ze elkaar en werken ze samen om een weg naar buiten te vinden. De school is grotendeels ingestort en de brandweer kan niet naar binnen omdat er ieder moment nog een ontploffing kan plaatsvinden. Het is opvallend dat geen van de jongeren bang lijkt te zijn wanneer de eerste explosies klinken. Ze zijn boos, gefrustreerd en maken regelmatig ruzie, maar verder blijft het redelijk oppervlakkig. In een verhaal waarin het leven van zes jonge mensen continu op het spel staat, verwacht je meer diepgang of in ieder geval angst. Iedereen reageert anders op dergelijke situaties, maar dit maakt het boek voor mij ongeloofwaardig. Door de korte hoofdstukken, de variatie in personages en het hoge tempo van Tijdbom, is het echter wel een boek dat je aandacht vasthoudt en zorgt dat de tijd snel wegtikt.

3 boekies

Joelle Charbonneau, Tijdbom, vertaling: Carolien Metaal, Uitgeverij Karakter, ISBN: 9789045217017, 368 pagina’s (€ 19,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 7 januari 2019.