Recensie: Speel mee met Kleine Kraai

Het is je vast weleens overkomen: het personage in het boek dat je aan het lezen bent, maakt een keuze waar je het totaal niet mee eens bent. Wat als je wel kon kiezen hoe het verhaal verder gaat? In Gameboek. Schaduwkraai van Marcel Groenewegen kan het. En dan niet één enkele keer, maar bijna iedere alinea.

Door Selma Oueddan

Het verhaal speelt zich af in het land Ulvenria, waar decennialang mensen, dwergen en andere fabelachtige wezens in harmonie met elkaar onder koning Gregorius leven. Deze rust verbreekt ene heer Raznor echter door de stad Turanbad aan te vallen. Kleine Kraai, de hoofdrolspeler in dit boek, heeft dan net de opleiding tot Schaduwkraai afgerond. De Schaduwkraaien zijn een groep elitestrijders die in naam van de koning speciale missies uitvoeren. Kleine Kraai krijgt als nieuwe Schaduwkraai ook gelijk een belangrijke opdracht om te volbrengen. Of en hoe dat zal lukken, ligt in de handen van de lezer.

Schaduwkraai is namelijk een spel in boekvorm. Aan het begin van het boek vind je bijvoorbeeld een scoreblad waarop je de eigenschappen van Kleine Kraai kan invullen zoals je dat voor een nieuwe avatar in een videospel zou doen. Je kan kiezen wat voor held je gaat zijn: strijder, spion of magiër, en hierbij twee speciale gaven en eventueel twee spreuken uitpikken. Verder verzamel je gedurende het verhaal ook allerlei voorwerpen die later van pas komen en welke je ook bij kan houden op het scoreblad. Dit alles geeft het gevoel echt een spel te spelen terwijl je aan het lezen bent.

Hoewel Kleine Kraai door de opzet van het boek en alle mogelijke keuzes een erg interessant personage is, lezen de meeste bijfiguren als de welbekende ‘non-player characters’ in games. Net als NPCs lijken ze alleen te bestaan om Kleine Kraai een opdracht of advies te geven, zoals Viridi, een magiër, die het volgende zegt: ‘Jij bent voorbestemd om heer Raznor te verslaan. Jij moet ervoor zorgen dat heer Raznor de [magische] kroon opzet.’

De slechterik in Schaduwkraai was als personage wel intrigerend, wat het jammer maakt dat Groenewegen deze niet meer verkent in het verhaal. Zo blijven de beweegredenen van de schurk  onbekend. Daarnaast leiden alle wegen in dit boek uiteindelijk toch naar Rome, oftewel het einde. En dat einde is teleurstellend. Die komt over als kort door de bocht na de lange reis die Kleine Kraai heeft moeten afleggen om er te komen.

Het game-concept van het boek maakt echter veel goed: het was leuk om na het uitlezen te kijken waar andere keuzes het verhaal hadden gebracht. Verder brengen de prachtige illustraties van Maarten Donders Ulvenrianog meer tot leven.

Kortom, Schaduwkraai is een bijzonder boek waarin je als lezer daadwerkelijk onderdeel van het verhaal wordt. Een echte aanrader voor wie iets nieuws wil proberen.

Marcel Groenewegen, Gameboek. Schaduwkraai, illustraties: Maarten Donders, Uitgeverij Witte Leeuw, 222 pagina’s (€ 15,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juli 2022.