Recensie: Hiphop, streams en stress

Met Auxiety geeft Dieuwertje Heuvelings een inkijkje in de Nederlandse muziekwereld. Ze verwerkte haar eigen ervaringen als influencer bij Spotify en Artist & Repertoire manager bij een Amerikaans label in een roman over ambitie, liefde voor muziek, botsende ego’s en verliezers.

Door Katy Hurkmans

Wytske Bergen is een invloedrijke playlist editor bij de populaire streamingsdienst Lyssna. Vooral de lijst Lyrisch doet heel wat stof opwaaien binnen de steeds populairder wordende hiphopscène. Amir, een jonge independent rapper, doet ontzettend zijn best om het te maken binnen de muziekwereld, maar begaat een uitschuiver van formaat. A&R Isaiah en zijn collega Laila doen er alles aan om hun ambitie waar te maken en de populariteit van de artiesten bij het label waar ze voor werken te vergroten.
De term ‘auxiety’ staat voor ongemakkelijkheid, nervositeit, schaamte over je muzieksmaak en/of -kennis, maar ook voor het gevoel dat gepaard gaat met een overmatige blootstelling aan de muziekindustrie. Hoofdpersonage Wytske Bergen leidt aan dat laatste. Gedurende het verhaal wordt steeds duidelijker hoe de passie die ze voelt voor muziek verdrongen wordt door de verwachtingen die andere mensen van haar hebben en de druk die ze voelt om daaraan tegemoet te komen. Heuvelings ervoer zelf hoe belastend de job van playlist editor was en koos ervoor om naar het buitenland te trekken.
Heuvelings maakt doorheen de hele roman gebruik van de nodige slang. Woorden zoals kil, kaolo, mattie, challas en djoenen duiken frequent op. ‘Ewa chalé, kifesh met jou? Ik dacht dat je een enkeltje Rabat had geboekt na deze kaolo mediarel van je.’ Het verwerken van straattaal draagt in ieder geval bij tot de geloofwaardigheid van de personages en de authenticiteit van het wereldje waarbinnen alles zich afspeelt. Lezers van Auxiety die niet helemaal thuis zijn in dat woordgebruik, worden door de auteur aangeraden het Smibanese Woordenboek van Soortkill te raadplegen, maar een keertje meneer Google raadplegen helpt ook. Het geheel leest vlot en voelt up-to-date met de context waarin het zich allemaal afspeelt. In bepaalde personages schemeren een paar bekende gezichten door, al is alles vatbaar voor interpretatie, want Heuvelings kleeft er eigen namen op en de disclaimer zegt uiteraard duidelijk dat iedere gelijkenis met bestaande personen berust op toeval.
Wie nieuwsgierig is naar de nummers die in het boek vermeld worden, kan overigens terecht op Spotify. Dieuwertje Heuvelings heeft daar een playlist gecreëerd die ook de twee nummers bevat van rapper Amir, alias Strijder. Die bestaat natuurlijk niet echt, Bryan van Belzen (a.k.a. BRAZ) geeft hem een stem: ‘Hoofd heet kom niet kletsen. Hayek dingen die me stressen.’
Auxiety is een topper voor iedereen die een beetje thuis is in de hedendaagse muziekscene. De plot die draait om het najagen van succes, angst en een geheime liefde zit netjes verpakt in een hip en vlot jasje. Dieuwertje Heuvelings brengt een heel gaaf, sorry kapot feskull, romandebuut.

Dieuwertje Heuvelings, Auxiety, Das Mag Uitgeverij, 264 pagina’s (€ 22,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2020