Recensie: Het geheim van de Vlaamse meesters

In Het geheim van de Vlaamse Meesters neemt Maartje van der Laak de lezer mee op een avontuur door enkele belangrijke werken uit de Vlaamse kunstgeschiedenis. Er ontspint zich een tocht door de schilderijen van Bruegel, Van Eyck en Rubens.

Door Katy Hurkmans
De opa van Arthur en Emma moet naar een tehuis. Kleinkinderen Arthur en Emma begrijpen dat niet helemaal. Opa Stoffel droomt misschien veel, maar dat lijkt geen reden om hem te dwingen te verhuizen. Wanneer ze een oud dagboek tussen zijn spullen vinden, willen ze daar meer over weten. Zo belanden ze in het museum waar hij vroeger werkte en duiken ze letterlijk de schilderijen van drie Vlaamse Meesters binnen.

Het geheim van de Vlaamse Meesters is een spannend verhaal. Maartje van der Laak heeft talloze interessante weetjes over de kunstenaars en hun werk verpakt in een fantasierijk plot, al gaat ze soms wel erg snel voorbij aan bepaalde aspecten. Zo blijkt een voorwerp waar ze zich een heel hoofdstuk lang druk om hebben gemaakt, opeens niet meer nodig om hun tocht door de kunst te beëindigen. Liep de auteur hier misschien tegen een blokkade in de verhaallijn aan? Verder schiet ook een oud-collega van opa de kinderen te hulp. Hij gaat op zoek naar een glimp van de regenboog die de kinderen helpt om zich te verplaatsen, maar dat lijkt eerder een excuus om een extra kunstwerk in het verhaal te betrekken dan echt noodzaak. Leuk, dat wel, en het geheel is fijn om te lezen en in heldere taal geschreven. Van der Laak maakt er een aangename tocht van die belangstelling in de schilderijen weet op te wekken. Wat dat betreft is haar missie geslaagd.

Achterin het boek zijn kleurenfoto’s opgenomen van de kunstwerken die in het verhaal aan bod komen. Het is een mooi katern, dat absoluut de moeite waard is om rustig te bekijken. In het verhaal zelf staan zwartwit-afbeeldingen van dezelfde schilderijen, maar het is moeilijk om daarop alle details te onderscheiden. Spieken in de bijlage is dan een aanrader. Ann de Bode maakte enkele aanvullende illustraties bij het verhaal. Ze zijn best aardig, maar beperkt en vallen in vergelijking met de aanwezigheid van de kunstwerken haast in het niet. Dat is jammer.
Al met al is Het geheim van de Vlaamse Meesters een boeiend verhaal voor kinderen die houden van een plot dat speelt met de verbeelding en vormt het boek een toffe introductie tot enkele belangrijke meesterwerken.

3 sterren

Maartje van der Laak, Het geheim van de Vlaamse Meesters, illustraties: Ann de Bode, Uitgeverij De Eenhoorn, 224 pagina’s (€ 18,95)