Recensie: Heks & Jager

De Amerikaanse schrijfster Shelby Mahurin debuteerde onlangs met haar boek Heks & Jager en de YA-wereld stond op zijn kop. Er werd massaal getweet, gepromoot en er doken overal foto’s op van lezers met een exemplaar in hun handen. Dit maakt de verwachtingen torenhoog, maar is het verhaal zo betoverend als beloofd?

Door Merel Kuitert

Heks & Jager kenmerkt zich door ruimte te geven aan tegenpolen: religie tegenover mythes, feminisme tegenover onderdrukking en heksen tegenover heksenjagers. Deze tegenstrijdigheden vind je terug in de karakters van de hoofdpersonen, de losbandige heks Louise en de starre, religieuze heksenjager Reid. Door een gekke speling van het lot worden zij gedwongen te trouwen, zonder dat Reid de ware aard van Louise kent. Daarnaast dreigt er ook nog eens gevaar van buitenaf, er is namelijk een gevaarlijke heks naar Louise op zoek.
De perspectieven van Louise en Reid zijn compleet anders, en daarmee heerlijk om te lezen. Waar Louise drinkt en steelt en het leven met een korreltje zout lijkt te nemen, is Reid een man met principes en houdt hij de normen en waarden van de kerk aan. Zo krijg je uitspraken als ‘Ik wil niets liever dan God behagen’ tegenover ‘Heb je haar gezegd dat ze op kan donderen?’ Zoals verwacht maken beide personages een flinke karakterontwikkeling door: Louise leert onder andere lief te hebben en rekening te houden met een ander, waar Reid wat losser komt en begint te twijfelen aan zijn overtuigingen.
De spanningsopbouw is wel ietwat voorspellend. Je kunt namelijk al raden hoe deze ongeveer zal verlopen: Reid zal er ooit achter komen dat Louise een heks is. Gelukkig staat slechts dit kleine stuk plot vast, en weet je als lezer niet onder welke omstandigheden dit staat te gebeuren, wanneer in het verhaal en wat zich erna afspeelt. Mahurin slaagt erin, door middel van verschillende plotwendingen en de verdieping van allerlei bijpersonages, het boek een hoop vaart te geven en het geheel allesbehalve voorspelbaar te maken.
Ook de verschillende ethische kwesties geven een onverwachte draai aan het boek: In hoeverre staat liefde boven het geloof, of boven de wet? Is het rechtvaardig om te stelen wanneer je anders dreigt te sterven? Mag de kerk bepalen wie er trouwt? Ze laten de lezer nadenken, zonder overheersend of zwaar te zijn. Het magische, spannende en romantische gevoel dat je krijgt bij het lezen van Heks & Jager blijft intact, maar het boek krijgt toch de nodige diepgang.
De hoge verwachtingen blijken gelukkig volledig terecht, en daarmee begint de anticipatie voor het tweede deel in de serie. Heks & Jager is een betoverend verhaal met een hoop plotwendingen, karakterontwikkeling, tegenstrijdigheden, spanning en romantiek, dat je hunkerend naar meer achterlaat.

Shelby Mahurin, Heks & Jager, vertaling: Marjolein Meinderts, Uitgeverij HarperCollins, 447 pagina’s, (€ 19,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart 2020.