Recensie: Gewoon stug doorwandelen

Vier grote schrijvers, een plot vol onthullingen en levensechte personages. Het resultaat? Een humoristische, vlotte roman die ontroert en entertaint, maar toch meer om het lijf heeft dan een doorsnee chicklit-titel.

Door Joyce Guntlisbergen

De line-up is imponerend: Ronald Giphart, Elle van Rijn, Roos Schlikker en Femmetje de Wind sloegen voor dit boek de handen ineen. En de uitvoering is net zo naadloos, goed en vermakelijk als je van deze grote namen zou verwachten. Het idee van de vier perspectieven en een wandelvakantie is afkomstig van Van Rijn en is al eens eerder uitgewerkt in het eerste boek in deze serie, Vier wandelaars en een Siciliaan, waaraan Marion Pauw meeschreef in plaats van Giphart.

Een familie en een Griekse god gaat over de familie Van Alphen en hun succesvolle bouw- en renovatiebedrijf. Moeder Marie-Claire heeft haar dochter Lauren, diens man Gijs en dochter Nikki, en schoondochter Annet met de valse belofte van een luxe resort uitgenodigd voor een wandelvakantie. Gemist wordt Caspar, Marie-Claires andere kind, die getrouwd was met Annet maar enkele jaren geleden verongelukte. Marie-Claire wil haar gezin voorstellen aan haar nieuwe liefde (de Griekse god), maar ook Annet wil haar schoonfamilie met nieuws verrassen. Lauren torst overal de verantwoordelijkheid voor het familiebedrijf met zich mee en Gijs verzwijgt een aantal onverkwikkelijke zaken. Voeg daaraan toe dat elk van de gezinsleden om hun eigen redenen moeite heeft het overlijden van Caspar te verwerken en de wandelvakantie lijkt haast gedoemd te eindigen in een dramatische ruzie.

‘Haal ik de dingen niet nog meer overhoop?’ vraagt Marie-Claire zich af. ‘Moet ik niet alles gewoon op z’n beloop laten, zonder mijn inmenging? Ik weet dat wanneer de sloop eenmaal begonnen is, er geen weg meer terug is.’

En inderdaad: de wandeltochten fungeren als een soort sloopkogel. De Van Alphens herdefiniëren wat familie betekent, gaan onderwerpen uit de weg of laten zich er juist door overvallen, en overwinnen het Griekse landschap onder de bezielende leiding van de Griekse god. Serieuze thema’s als depressie, overspel en schuldgevoelens worden niet geschuwd, waardoor het boek tegelijk geaard is én naar een hoger niveau getild wordt. De personages zijn realistisch en herkenbaar, en houden het luchtig met humoristische dialogen en onhandige opmerkingen. De vier auteurs spelen het klaar om ze elk een eigen, herkenbare stem te geven zonder de cohesie van het geheel te doorbreken, en dat leest heel prettig weg.

Deze fijne roman gaat bevat de essentie van het familieleven of, zoals het personage Lauren het samenvat: ‘Zo gaat dat met families. Je kunt niet met, maar je kunt al helemaal niet zonder elkaar.’ Dat herkennen we allemaal, en dan is het soms een kwestie van stug doorwandelen. Het liefst met dit boek in je rugzak.

Ronald Giphart, Elle van Rijn, Roos Schlikker en Femmetje de Wind, Een familie en een Griekse god, Uitgeverij The House of Books, 298 pagina’s (€ 22,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juni 2023.