Recensie: Een huwelijk kan ook heel eng zijn

De thriller De verloren jongen volgt het verhaal van gedragsdeskundige Julia Menken. Na een traumatische ervaring werkt Julia uitsluitend aan cold cases. Wanneer het lichaam van een vijftienjarige jongen wordt gevonden, wordt Julia echter op de zaak gezet. Van Mierlo heeft hier een thriller te pakken die continu een spel speelt met de verwachtingen van de lezer.

Door Marc Mens

De verloren jongen begint zoals veel andere thrillers, namelijk met het vinden van een lijk. Van Mierlo heeft ervoor gekozen om het eerste hoofdstuk vanuit het perspectief van twee kinderen te schrijven. Aan de ene kant heeft de scène hierdoor meer impact. Het is natuurlijk extra gruwelijk dat juist twee kinderen het lijk van een tiener vinden. Aan de andere kant zorgt dit perspectief ervoor dat de schrijfstijl van het boek aanvankelijk wat simpel en onbedoeld komisch overkomt. Zinnen als ‘Maar dit was geen computerspel. Dit was echt,’ en ‘Bloed, vlees. Nog meer bloed op de stoep,’ doen geen recht aan het vermogen van de auteur.

Het duurt even voordat het verhaal op gang komt. Je vraagt je als lezer misschien een tijdje af wat Julia precies anders maakt dan alle andere thrillerheldinnen. Naarmate je doorleest, krijg je daarentegen een steeds helderder idee van wat er allemaal schuilgaat achter Julia. Door de stress van de moordzaak besluit Julia bijvoorbeeld tegen beter weten in slaappillen te nemen. Ze spreekt daarnaast met de huisarts af dat ze naar een psychiater zal gaan, wat zij niet doet, maar dat is niet alles. ‘Met een zwarte pen veranderde ze het recept. Ze had een grote verpakking nodig. Daarna voegde ze Provigil toe.’ Dit is een van de eerste momenten dat de lezer zich realiseert dat Julia zelf ook niet bepaald een onschuldige engel is.

Op een gegeven moment komt het verhaal goed op dreef en bewijst Van Mierlo dat zij een geboren thrillerschrijver is. Naarmate het verhaal vordert, voel je de druk die Julia van alle kanten voelt ook op je eigen schouders drukken. De grens tussen Julia als gedragsdeskundige en als moeder wordt steeds dunner. Julia verwoest zichzelf door zo dicht betrokken te zijn bij de moordzaak. Hoe dichter zij bij de waarheid komt, hoe meer zij ten onder gaat aan de bijbehorende stress. Deze dynamiek komt ook terug in de complexe relatie tussen Julia en haar man. Hoe meer zij hun huwelijk proberen te redden, hoe groter de afstand tussen hen wordt. ‘Voor het eerst keek ze hem aan. Zijn ogen waren rooddoorlopen en de huid rond zijn neus schraal. Ergens daaronder verborgen was haar man.’

Je begint je al snel te realiseren dat Julia maar een paar opties heeft, de moordzaak oplossen of haar huwelijk redden. Samen met Julia houd je desalniettemin ook de gedachte in je achterhoofd dat er een grote kans is dat zij op beide vlakken zal falen, wat een erg gezonde spanning geeft aan het verhaal.

Van Mierlo toont haar talent door realistische personages te scheppen. Als lezer zul je je vaak afvragen of je nu eigenlijk voor of tegen Julia bent en wil je uiteindelijk niets liever dan dat de moordzaak wordt opgelost, wat dat ook moet kosten.

Chantal van Mierlo, Julia Menken deel 1. De verloren jongen, Uitgeverij De Crime Compagnie, 376 pagina's (€ 7,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart 2022.