Recensie: Een drieluik van waarde

In de thriller Een Meesterstuk van Peter Römer bezit de opa van Katja, Anton Hiemstra, een drieluik van Isaac Pietersz, een portretschilder uit de achttiende eeuw. Ogenschijnlijk van niet veel waarde, maar dan denken hij en zijn vriend Jacques een ontdekking te doen die de kunstwereld op zijn kop zal zetten. Echter, voordat ze zekerheid hebben over hun ontdekking, overlijden beide mannen. Katja erft één van de drie schilderijen.

Door Gerda Visser

Dertig jaar later doet Katja dezelfde ontdekking als haar grootvader. Als studente kunstgeschiedenis  doet ze onderzoek naar het schilderij dat zij heeft geërfd. Samen met de professor die haar begeleidt, Arjen Hageveld, ontdekt ze dat het doek is overgeschilderd op een zeventiende-eeuws schilderij. Het vermoeden is dat het om het missende deel van De Nachtwacht gaat. Arjen is zo enthousiast dat hij zijn mond niet kan houden en de informatie deelt met kunsttaxateur Louis Post. En dan zijn de rapen gaar!
Wat volgt is een achtervolging op het schilderijen en de mensen die het in hun bezit hebben. Dat laatste wisselt door de omstandigheden nogal eens. De ‘hoofdachtervolgers’ zijn Hubert Vreeman, kunsthandelaar, en Aleksej Mazarov, kunstverzamelaar. De laatste is onlangs door Vreeman en Post opgelicht met een vervalst schilderij en daarom zint hij op wraak. Hij is een man die letterlijk over lijken gaat en een duidelijke mening heeft waar echte kunst thuishoort: ‘(…) de echte kunst hangt bij mensen zoals ik. Rijke mensen, die van kunst houden en het weghouden van de hordes domme toeristen (…)’.
Katja wil uiteindelijk maar één ding en dat is dat de drie schilderijen in het Rijksmuseum terecht komen, want kunst ‘behoort de wereld toe’. Dat ze zelf op enig moment nog maar één schilderij heeft, maakt haar niets uit. Vreemd genoeg zit het Rijks helemaal niet op de schilderijen te wachten. En zo komen uiteindelijk alle hoofdpersonages bij elkaar in een loods in Amsterdam Noord en worden de drie schilderijen herenigd. ‘Het was een vreemd moment en ondanks de gespannen situatie emotioneerde het haar’. Het blijft tot het laatst spannend wie de schilderijen nu krijgt.
Het boek is geschreven in een vliegende vaart. Het ene moment zit je in Sint-Petersburg en vervolgens vlieg je van Amsterdam naar Genève in een privéjet. Toch leert de auteur je in alle rust alle hoofdpersonages kennen en maak je kennis met hun doodnormale levens. De drang om het schilderij in bezit te krijgen en om wraak te nemen op anderen, maakt mensen meer dan brutaal. De achtervolging op het schilderij gaat langs een spoor van toevalligheden, geweld en heeft af en toe iets lachwekkends. Want hoe kun je nu vergeten om het schilderij uit je auto te halen?
Het is te hopen dat de kunstwereld niet alleen maar bestaat uit criminelen die koste wat kost schilderijen in handen willen krijgen. En dat het niet zo is als Mazarov beweert: ‘Dus u denkt dat alle kunstschatten in een museum hangen? Nou, laat mij u uit de waan helpen. Veertig procent van wat er in de musea over de hele wereld hangt is vals. Of liever gezegd, niet geschilderd door degene wiens naam eronder staat’. Want dan zijn en worden we allemaal opgelicht

Peter Römer, Een meesterstuk, A.W. Bruna Uitgevers, 383 bladzijden (€ 18,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart 2021.

Interesse? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.