Recensie: Een bijna perfecte zomer

Frieder is zestien en het laatste wat je dan wilt is de hele zomer bij je ingewikkelde en strenge opa studeren, terwijl iedereen op vakantie gaat. In De grote zomer van Ewald Arenz volgen we Frieder tijdens die zomer, terwijl hij leert te begrijpen hoe zijn familie in elkaar zit, voor het eerst verliefd wordt en met verlies te maken krijgt. Duitse boekhandels kozen De grote zomer niet voor niets als het beste boek van 2021, want wat een heerlijk boek!

Door Rianne Nieuwdorp

Ewald Arenz (c) Lowarig

Frieder moet de hele zomer studeren in het huis van zijn opa en oma om niet te blijven zitten, terwijl de rest van zijn grote gezin op vakantie gaat. Tijdens deze eindeloze zomer leert Frieder niet alleen zijn eigen eerste liefde Beate – in groen badpak – kennen, maar ontdekt hij gaandeweg ook de liefdesgeschiedenis van zijn grootouders. Dit geeft een heel bijzondere en gelaagde kijk op de liefde, die soms pijnlijk en onbegrijpelijk kan zijn, maar waar ook een enorme kracht van uitgaat. Hij leert hierdoor met andere ogen naar zijn grootvader kijken en beleeft daarnaast zelf zijn eerste grote liefde. Een ander belangrijk aspect in de roman is vriendschap. Arenz vertelt vakkundig over de verrijking die vriendschap kan zijn, maar ook over de last die zij op iemand kan leggen en hoe zwaar dat kan voelen, zeker als je jong bent. De lezer wordt hierdoor teruggenomen naar het verleden, precies balancerend op de grens tussen kind- en volwassenzijn.

Arenz weet met gemak de juiste woorden te vinden om een beschreven plek vorm te geven, geuren op te laten stijgen, je mee te laten proeven (de eerste keer alcohol drinken!) en zelfs warmte of kou te voelen: ‘Het is er allemaal. Maar dit hier, deze zomerochtend en de bladeren boven jou en dat je zo nonchalant op je fiets zit te roken en er cool uitziet, dat is… dat is alsof je dat allemaal eerst moet schilderen, zodat je het in één moment tot je kunt nemen. Zodat je kunt voelen wat dit ene moment zo bijzonder maakt.’ Je krijgt het gevoel dat je met Frieder door de warme straten van de stad zwerft, naar het zwembad, de oude brouwerij of het park. Tegelijkertijd biedt het verhaal met de verschillende, sterke persoonlijkheden ook veel om over na te denken. De schrijfstijl zweeft soms tegen het poëtische aan, en is zowel luchtig als gelaagd. Het geheel is taalkundig en fris geschreven met een nostalgische sfeer en steeds met een jeugdige humor, zonder daarbij de ernst die bij het leven hoort te verloochenen. Dit alles zorgt voor een heerlijke leeservaring, een bijna volmaakt boek over een bijna volmaakte zomer.

Ewald Arenz, De grote zomer, vertaling: Lucienne Pruijs, Uitgeverij Nieuw Amsterdam, 288 pagina’s (€ 23,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juli 2022.