Recensie: Arizona Blues

Contact met het buitenaardse. Een man die miljonair wordt met een boek én een Hollywoodfilm over de dag waarop hij naar eigen zeggen werd meegenomen door een ufo. In Arizona Blues neemt Elvin Post dit waargebeurde verhaal als uitgangspunt, maar maakt hij het nog spannender.

Door Oglaya Doua

New York Times-journalist Karen Hart komt vanwege autopech vast te zitten in het stadje Snowflake, Arizona. Ze ontdekt al snel dat er een verhaal te schrijven valt over Gerald Treadway, een plaatselijke miljonair die meent te zijn ontvoerd door aliens en bij terugkomst op aarde een toevluchtsoord heeft ingericht voor mensen die ook in aanraking zijn gekomen met buitenaards leven. Dan vindt er een schietincident plaats en blijkt dat anderen het misschien op Treadway hebben gemunt.
Als je begint aan Arizona Blues vraag je je af of het echt mogelijk is dat Gerald Treadway ontvoerd is door aliens. Post weet de man in ieder geval goed neer te zetten als een boeiend en nuchter personage en niet als een krankzinnige. Een prestatie, want bijna iedereen in het boek is ervan overtuigd dat er een draadje bij hem los zit. Toch zit de spanning vooral in hoe de verhaallijnen van de verschillende personages uiteindelijk bij elkaar komen. De mensen die het op Treadway gemunt hebben, hebben allemaal een band met de miljonair, ook al kennen ze elkaar niet. Gaandeweg het verhaal leer je hun motieven steeds een beetje beter kennen.
De wisseling van de verschillende perspectieven is soms wat abrupt, waardoor je niet meer zo goed weet waar je je precies in het verhaal bevindt. Post schrijft wel heel beeldend, wat fijn is voor de sfeer en het boek een rustgevende, maar tegelijkertijd beklemmende toon geeft. ‘Gisteren, toen ze met George Witmer Snowflake was binnengereden, had Karen het idee gehad alsof ze terecht was gekomen op een plek waar iemand lang geleden de tijd had stilgezet.’ Het is een dorp waar nooit iets gebeurt, maar waarvan je wel het idee krijgt dat het gevaar vanuit een onverwachte hoek gaat komen.
Of Treadway daadwerkelijk is meegenomen door een ufo laat het boek verder buiten beschouwing, maar het zet je wel aan het denken. Vooral omdat Karen een ontmoeting heeft die de vraag oproept of het zo gek nog niet is dat het lot bestaat. Arizona Blues bevat een mooie mix van feiten en fantasie, want de details over de ontvoering komen uit de zaak van Travis Walton in 1975. Hij schreef een boek over zijn ervaring, Fire in the Sky, dat later werd verfilmd onder dezelfde titel.

Elvin Post, Arizona Blues, Uitgeverij Ambo|Anthos, 360 pagina’s, ISBN 9789041419682 (€ 20,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 1 oktober 2018.