Kleine Caesar

‘Het schrijven van een roman begint bij de euforie van een paar goede ideeën, een briljante inval. Daarna komt het proces van maandenlang uitwerken. Ik zat mij achter de schrijftafel af te vragen: “Wat heb ik me op de hals gehaald, dit komt nooit af.”‘

Maar Caesarion, de nieuwe roman van Tommy Wieringa, ís af. En kwam direct op de eerste plaats van bestverkochte boeken. Ook de verkoopcijfers van Joe Speedboot gingen weer omhoog, de roman waarmee Wieringa in 2005 zijn schrijversnaam vestigde. De hoofdpersoon in Joe Speedboot is een door overmacht geknakte antiheld, die in Caesarion is een bewust ambitieloze zoon. ‘Met dat type personage kan ik vanaf de buitenkant naar de wereld kijken. Het leven lijkt langs ze heen te glijden, ze staan buiten alle aandacht,’ zegt Wieringa.

Held in Caesarion is Ludwig Unger. Hij keert met de as van zijn moeder terug naar hun woonplaats aan de Engelse Noordzeekust. Zijn ouders waren beroemdheden, en Ludwig was voorbestemd om in hun voetsporen te treden. Maar hij wilde niet. Hij verkoos een anoniem bestaan als barpianist en vertelde zijn levensverhaal in drie nachten aan een onbekende vrouw. De koosnaam ‘Caesarion’ (kleine Caesar) die Ludwig Unger van zijn moeder heeft gekregen, is wrang: Cleopatra en Caesar kregen een zoon met deze naam. Hij bleek een politieke onbenul en werd al op zeer jonge leeftijd door een vijand van Caesar vermoord.

Heb je tijdens het schrijven van Caesarion je succesvolle Joe Speedboot als een last ervaren? Zoals Ludwig het succes van zijn ouders?
‘Pas toen ik klaar was met Caesarion, werd mij de lading van Joe Speedboot duidelijk. Je moet begrijpen hoe belangrijk het succes van Joe Speedboot voor mij was: voor het eerst was ik iemand van wie iets werd verwacht. Na een tijdje ben ik aan een nieuw boek begonnen, maar ik was erg geconcentreerd op het boek zelf. Het schrijven van een roman vind ik namelijk een kwelling.’

Hoezo een kwelling?
‘Mijn fysiek is er niet op ingesteld, ik ben te onrustig. Het is tegenstrijdig. Fysiek ben ik een columnschrijver, maar mentaal ben ik een romanschrijver. Ik schrijf beeldend, ik zie de scènes voor me. Alle bewegingen onderzoek ik. Als ik opschrijf hoe iemand een haarlok uit zijn gezicht strijkt, probeer ik dat eerst bij mezelf uit. Belangrijk in die manier van schrijven is de timing, want in die scenische weergave moet alles correct op elkaar aansluiten, uit elkaar volgen.’

[quote]De koosnaam ‘Caesarion’ (kleine Caesar) die Ludwig Unger van zijn moeder heeft gekregen, is wrang: Cleopatra en Caesar kregen een zoon met deze naam. Hij bleek een politieke onbenul en werd al op zeer jonge leeftijd door een vijand van Caesar vermoord.[/quote]

Maar in zowel het schrijven van columns als romans boek je successen…
‘Beide genres vind ik prachtig. Ik bedenk allerlei ideeën waarvan ik in de kiem al weet wat het eindproduct is: een column of een boek. Óf een aantekening. Ik denk dat de “aantekening” een belangrijk literair genre is. Meer nog dan in een essay – daarin is de schrijver toch vaak bezig met zijn stijl en zijn compositie – is de schrijver hier écht vrij.’

Wat was de kiem van Caesarion?
‘Ik begon met twee elementen, die ik als een chemicus met elkaar wilde laten reageren om te zien wat er zou gebeuren. Die twee elementen waren de ouders van de hoofdpersoon. Ik vermoedde een monsterlijkheid, maar het werd volkomen anders. Die twee beroemde, geslaagde ouders bleken niet te overtreffen. Zodra Ludwig Unger dit beseft, kiest hij voor het tegenovergestelde: een leven in anonimiteit. Hij voelt zich hiertoe niet gedwongen door de status van zijn ouders, hij kiest er echt voor.’

Het belangrijkste verschil tussen de hoofdpersoon in Joe Speedboot en Caesarion lijkt te zijn dat Ludwig alles mee heeft.
‘Zijn ouders zijn beide beroemdheden, wier leven geslaagd is. Het lijkt de ideale voedingsbodem voor Ludwig, maar het is feitelijk een grote handicap. Want hoe moet hij zijn ouders overstijgen?’

Herkenbaar voor Tommy Wieringa?
‘Ik neem nooit een personage dat op mezelf lijkt!’

Boekgegevens

Tommy Wieringa, Caesarion, Uitgeverij De Bezige Bij, ISBN 978 90 234 2987 6 (€ 24,90)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven