INTERVIEW – Håkan Nesser, Een heel ander verhaal

‘Vertrouw nooit een schrijver’, tekent de Zweedse thrillerauteur Håkan Nesser in zijn nieuwste boek, Een heel ander verhaal, op. Nesser lacht, als de zin hem
wordt voorgehouden. Zo is het toch, lijkt hij te zeggen. ‘Waarom vertrouwen mensen het als het staat geschreven? Het
is als in het laatste boek in de serie over inspecteur Barbarotti waarin het gaat om het vertrouwen in de verteller van het verhaal. Lezers realiseren zich heel langzaam dat er iets helemaal verkeerd is aan die verteller. Of aan het verhaal in dit boek, Een heel ander verhaal.’
In het tweede deel van de serie over Barbarotti loopt een vakantie in Bretagne voor zes Zweden uit op een drama. Het
blijft zonder gevolgen en wat rest zijn nare herinneringen en een dagboek van een van de betrokkenen. Maar vijf jaar
later wordt een van die toeristen vermoord. En daarna nog een. En nog een. Barbarotti krijgt telkens een brief met
een aankondiging van de volgende moord. Aan hem de taak om
verdere slachtoffers te voorkomen en de geheimzinnige dader
op te sporen.

Nesser is bekend geworden door zijn tiendelige boekenserie, ook tv-serie, over inspecteur Van Veeteren. Hierna was Nesser op zijn hoofdpersoon uitgekeken. ‘Genoeg is genoeg’, zegt hij in de bibliotheek van een Amsterdams hotel. ‘Ik had
vooraf al bedacht dat het tien boeken zouden worden. Ik had er nog wel meer kunnen schrijven, maar die zouden steeds slechter worden. Het is beter om te stoppen als ze nog goed zijn.’
Het is nu Barbarotti geworden. Die is eigenlijk een beetje
bij toeval zijn nieuwe hoofdpersoon geworden. Nesser was bezig met een boek over een familiedrama en na ruim tweehonderd pagina’s zat hij vast. Een writers block. ‘Wat doe je in zo’n geval, dan leg je het weg en laat het even
met rust. Ik kwam er achter dat ik een politieagent nodig had om het verhaal af te maken. Dat is Barbarotti geworden. Ik vond hem als personage leuk en bedacht dat ik er wel een serie van zou kunnen maken.’

Die serie rond Barbarotti blijft beperkt tot vijf delen. Zijn twee hoofdpersonen zijn overigens heel verschillend, onderstreept de schrijver. Barbarotti is twintig jaar jonger, Van Veeteren is een beetje een raadsel gebleven, een enigma, terwijl Barbarotti opener, makkelijker in de omgang, is. ‘Hij is een type waar lezers zich makkelijker mee identificeren. Hij is nooit ergens helemaal zeker van, hij
stelt de fundamentale vragen over het leven. Op wie ik zelf het meeste lijk? Op Barbarotti. Alhoewel, ik zit er een beetje tussenin. Van Veeteren is tien jaar ouder dan ik en Barbarotti tien jaar jonger. Maar de vragen die Barbarotti stelt, zijn wel mijn vragen.’ Na vijf delen Barbarotti is Nesser klaar met thrillers, detectives, moord en doodslag.
‘Zeg nooit nooit. Maar ik heb na 26 thrillers niet meer zo veel verhalen in me. Ik blijf wel schrijven natuurlijk. Maar
dat worden romans met een thrillerelement. Want er moet wel spanning, een mysterie in het verhaal zitten.’

Nesser schrijft nu ‘stand alone’ boeken. Niet meer een serie, zegt hij zelf. De afgelopen jaren heeft hij in New York en Londen gewoond met zijn vrouw. ‘De kinderen zijn de deur uit en waarom zouden we dan in Zweden blijven. Maar we gaan deze winter terug naar Stockholm. Als je weg bent, word je bewust van wat je eigenlijk mist van Zweden. Over New York en Londen heb ik nu een boek geschreven en we denken
er aan om enkele maanden in Berlijn te gaan wonen. Dan heb ik boeken over de drie belangrijkste steden geschreven. Dat zal dan wel als een trilogie worden gezien. Ja er zit zeker ook spanning in die boeken.’ En lachend voegt Håkan Nesser
er aan toe: ‘Noem ze maar existentionele thrillers. Een nieuw genre.’

Håkan Nesser, Een heel ander verhaal, Uitgeverij De Geus,
ISBN 978 90 445 2301 0(€ 17,50)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven