De dood tussen de ogen

‘Jem, de hoofdpersoon van Numbers, kwam in een keer op me af, tot in detail. En ook het uitgangspunt van het boek zag ik in een flits voor me. Numbers, een surrealistische jeugdthriller, was Rachel Wards succesvolle debuut, in het Nederlands vertaald als Deadline.

Hoe kwam het dat je zo plotseling het hele verhaal voor je zag?
‘Ik was begin veertig en realiseerde me dat ik op de helft van mijn leven zat. Daardoor was ik veel bezig met ouder worden en de dood. Stel nu, vroeg ik me ineens af, dat je van mensen zou weten wanneer ze sterven? Vijf minuten later had ik het hele idee al in mijn hoofd.’

Je gaf Jem die bizarre eigenschap: ze ziet de sterfdatum op het voorhoofd van mensen. Wat doet dat met haar?
‘Ze kan haar geheim aan niemand vertellen, wat haar gefrustreerd maakt. Eenzaam, omdat ze geen vrienden maakt, omdat ze bang is om contact te zoeken met andere mensen. Ze weet immers al wanneer zij doodgaan.’

Toch raakt ze in het boek bevriend met Spider, een jongen.
‘Ze is in Londen bij het grote reuzenrad, en ziet tussen de ogen van de mensen daar één en dezelfde sterfdatum staan, van diezelfde dag. Ofte wel: er gebeurt iets vreselijks met het reuzenrad. Ze redt Spider en samen rennen ze weg. Onmiddellijk beseft ze dat zij nu bij uitstek verdacht zijn, zeker omdat Spider al bekend is bij de politie. Ze slaan op de vlucht, dwars door Engeland.’

Het heet een “road novel”, maar dit is wel een donkere variant daarvan!
‘Een typische road novel is het ook niet. Ik heb verschillende elementen willen gebruiken: road novel, horror, thriller, jeugdboek – het is een jongleeract met verschillende elementen.’

Geldt dat ook voor je tweede boek, De chaos?
‘Ja, en dat was nog een lastiger opgave: ik wilde hetzelfde uitgangspunt hergebruiken, maar in een heel andere omgeving. Het vroeg om een nog origineler verhaal.’

Is het gelukt?
‘Dat is aan de lezer! Maar het moest hoe dan ook heel anders, ik houd niet van sequels. De chaos gaat over Adam, de zoon van Jem, ook behept met de “gave” de sterfdata van mensen te zien. Hij gaat nog een stap verder, hij wil de toekomst veranderen, ingrijpen in wat al voorbestemd is te gebeuren. Hij keert telkens, met een verbrand gezicht, terug in de nachtmerries van Sarah.’

Je schrijft voor ‘young adults’. Waarom schrijf je over zulke zware kost als ‘de dood’?
‘Het is een belangrijk onderdeel van het leven maar kinderen horen daar te weinig over. Mensen weten als enige dat ze doodgaan (alleen niet wanneer), maar ze stoppen het weg en al helemaal voor minderjarigen. Ik wil ze laten zien dat het erbij hoort, zodat ze het een plek kunnen geven.’

Boekgegevens

Rachel Ward, Deadline, Uitgeverij Lemniscaat, ISBN 978 90 477 0222 1 (€ 15,95)

Boekgegevens

Rachel Ward, De chaos, Uitgeverij Lemniscaat, ISBN 978 90 477 0308 2 (€ 15,95)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven