BESPREKING – Tweelingsterren in sepiagekleurde stad

Als een tweelingster draaien Robert Somers en Monika Rittner om elkaar heen. Zij is een raadselachtige, ondoorgrondelijke vrouw, en hij begeert iemand, voor het laatst. Zijn verliefdheid kleurt het verhaal met melancholie. Hun wandelingen door Oost-Berlijn, en de rondleidingen die ze hem geeft (het is immers haar werk), krijgen daardoor een warme sepiatint, die het bekende decor van de dictatoriaal bestuurde wereldstad heel anders inkleurt dan gewoonlijk. Quadriga. Een eindspel kent een vreemd soort nostalgie naar de oude, door een muur uiteengereten stad die in het centrum van de Koude Oorlog, en daarmee van de wereld stond. Het is een compleet ander soort Oost-Berlijn dan bijvoorbeeld de films ‘Das leben der Anderen’ en ‘Goodbye Lenin’ laten zien.
De mens Carel Jan schneider heeft een lang leven als diplomaat en ambassadeur achter de rug. Hij werkte onder meer in Nieuw-Guinea, New York, Brussel en Teheran. Op iedere plek waar hij woonde en werkte, keek zijn pseudoniem F. springer door zijn ogen mee. Quadriga. Een eindspel werd reeds lang verwacht. Schneider was immers van 1985 tot 1989 ambassadeur in de DDR. De bedrukkende sfeer van de Oost-Duitse dictatuur en van de overal rondloerende stasi moesten wel tot een roman leiden.
Uitleggerig is Quadriga. Een eindspel soms wel. Naar huidige maatstaven, althans. Springer noemt Kurt Masur bijvoorbeeld een ‘wereldberoemde dirigent’ – een overbodige toevoeging – en de afbeeldingen die her en der opduiken, tonen soms al wat de schrijver uitgebreid beschrijft. Is dit erg? De schrijver verloochent de stijl niet die hij ook in zijn eerdere boeken hanteert. Of het nu Sterremeer. Een romance, Bougainville. Een gedenkschrift of Bandoeng-Bandung is: F. springers werk is doordesemd van die deftige toon, met uitroepjes als ‘ach’ erin. In Quadriga. Een eindspel zet die schrijfstijl de melancholie van het verhaal neer. U leest tenslotte een Rückblick.
F. Springer, Quadriga. Een eindspel, Uitgeverij Querido, ISBN 978 90 214 3897 9 (€ 17,95)