BESPREKING – Gewapende man

Gideon is een introverte jongeman die naar het diepe zuiden van de Zeeuwse Eilanden afreist om aan zijn proefschrift over een vijftiende-eeuws muziekstuk te werken. Hij hoopt zo drie vliegen in één klap te slaan: wraak op zijn jeugd-nemesis die ’toevallig’ in de buurt woont waar hij zijn onderzoek doet, het vergaren van eeuwige roem door te bewijzen dat het muziekstuk door iemand anders is gecomponeerd dan gedacht, en tot slot de halfslachtige zoektocht naar zijn vader.
Bekende verhalen uit de muziekgeschiedenis en evenzo onbekende composities larderen de zoektocht van Gideon. Want dat is dit debuut toch vooral: een verhaal over iemand die op zoek is naar antwoorden en vergelding om zo het verleden te verenigen met het heden. Gideon is gewapend met zijn taperecorder, ‘klassieke Zündapp’, bril en een wankele portie vastberadenheid. Precies de wapens die een mens nodig heeft om zichzelf te verdedigen tegen een onzichtbare vijand. De hoofdpersoon lijkt namelijk vooral zichzelf in de weg te zitten. En over de demonen die hem achtervolgen sinds zijn prille puberteit – homofiele vader met vluchtgedrag en een pestkop – komt de lezer langs de zijlijn zo weinig te weten, dat het moeilijk is te geloven dat ze zo’n grote uitwerking op de hoofdpersoon hebben gehad.
Waartegen Gideon zich beter had kunnen wapenen, zijn de tastbare en vooral excentrieke inwoners van het gehucht waar hij een tuinhuis huurt bij de mysterieuze mevrouw Lejeune en haar ontspoorde dochter. Van de kroegbaas tot de schooljuf en van de slager tot de bakker, iedereen kent iedereen. Maar dat niet iedereen elkaars geheimen kent, komt in een anti-climactisch einde aan het licht. Omdat ik stiekem toch een beetje gevallen ben voor Gideon en de verwachting wordt gewekt dat heden en verleden meer met elkaar te maken hebben dan de lezer zou vermoeden, hoopte ik dat het verhaal van Gideon zou eindigen met een knal. Deze bleef uit. Nu eindigt het verhaal met een sisser, en hoewel dat voor de lezer een teleurstelling zou kunnen zijn, denk ik dat dit uiteindelijk voor Gideon maar het beste is.
Gerwin van der Werf, Gewapende man, Uitgeverij Contact, ISBN 978 90 254 3438 0 (€ 19,95)