door Marjolijn van der Stel
Een uitgever die op de cover de volgende tekst plaatst, schept hooggespannen verwachtingen: ‘Spanje is het land van de grote vertellers, zoals De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafón en Bal masqué van Elia Barceló onomstotelijk bewijzen’. In Bal masqué is een literatuurwetenschapper bezig met de biografie van de Argentijnse schrijver Raúl de la Torre. Tijdens zijn onderzoek raakt hij steeds verder verstrikt in een web van raadsels en leugens. Elk personage dat De la Torre heeft gekend heeft een andere visie op de gebeurtenissen, die hier en daar een bizarre wending nemen. Uiteindelijk lukt het de lezer wel om uit dit labyrint het – enigszins voorspelbare? – ‘ware verhaal’ te construeren. Bal masqué laat zien dat de zoektocht naar dé waarheid niet bestaat. Iedereen – fictief of echt – beleeft en vertelt zijn eigen versie van de werkelijkheid. Iedereen draagt een masker en dat masker is niet altijd hetzelfde. Het hangt van de plaats en de omstandigheden af welk masker we op hebben. Met dit gegeven heeft Barceló een verhaal geconstrueerd met vijf verschillende personages in de hoofdrol, waarvan er één, De la Torre, niet meer in leven is. Elia Barceló heeft goed gekeken naar het werk van Carlos Ruiz Zafón. Ze is er ook goed in geslaagd om een onderhoudende roman te schrijven, alleen mist Bal masqué het ademloze doorlezen van Schaduw van de wind. Dit vind ik. Iedereen leest en beleeft zijn eigen versie van het boek.
Elia Barceló, Bal Masqué, uitgeverij Querido, ISBN 978 90 214 5329 3 (€ 19,95)