Recensie: Wie ís die dj eigenlijk?

Na zes jaar wachten is de nieuwe Kluun er dan eindelijk: DJ. Met voor het eerst niet Kluuns bekende alter ego Stijn van Diepen als verteller, maar een schrijver, genaamd Kluun. Een schrijver die een boek schrijft over zijn oude vriend Thorwald, oftewel de wereldberoemde DJ Thor.

Door Ika Gerritsen

Kluun speelt in DJ een interessant spel met de werkelijkheid. Want is het personage Kluun wel dezelfde als de schrijver Kluun? Het personage is in ieder geval, net als de schrijver, gedebuteerd met een roman genaamd Komt een vrouw bij de dokter, waarop ondanks de bizar hoge verkoopaantallen uit high brow-kringen een lading kritiek kwam. Van allebei de Kluuns is de eerste vrouw overleden, en (als we de roddelbladen mogen geloven) liggen ze ook allebei in een nogal dure scheiding met hun tweede vrouw. In de erudiete en steeds ongeduldigere uitgever uit het verhaal is verder Kluuns echte uitgever Joost Nijsen te herkennen. Kortom; tekenen te over dat dat DJ minstens net zo autobiografisch is als Komt een vrouw bij de dokter, De weduwnaar en Haantjes. Daarmee lijkt DJ deels de biografie van Thorwald van Gestel, en deels een vervolgdeel in de autobiografische romancyclus van Kluun zelf.

Lijkt. Want wie ís die beroemde dj eigenlijk, die oude studievriend van Kluun, die in een schandaal verwikkeld raakt als Kluun voor het eerst sinds jaren weer eens met hem op stap gaat? Wie ís die Thorwald, over wie Kluun vervolgens achter zijn rug om een biografie schrijft? De enige internationaal succesvolle Brabantse dj van ongevéér Kluuns leeftijd is Tiësto, maar die vertoont verder geen enkele overeenkomst met Thorwald van Gestel. Nee, Tiësto wordt in DJ juist opgevoerd als een van de collega’s van Thor.

Gaandeweg het boek besef je echter dat het helemaal niet zo belangrijk is, wie DJ Thor is, en of hij – en daarmee het personage Kluun – wel echt zijn. Thor, of het nou (echte) Kluuns bedoeling is of niet, is zelfs een weinig boeiend karakter. Interessanter is de wereld van seks, drugs en dance die Kluun beschrijft. De wereld van geld en van roem in een tijd dat sociale media je in een oogwenk kunnen maken of breken. Interessant is ook het dilemma waarin boek-Kluun verkeert. Ongevraagd een boek over een vriend schrijven, kun je dat wel maken? En als die vriend je blijkt te verraden waar je bij staat?

Precies dit soort onderwerpen maken DJ een lezenswaardig boek. Een lekker boek ook, dat op Kluuns kenmerkende wijze toegankelijk en met een dosis scherpe humor is geschreven. High brow-literatuur is ook DJ weer niet. Maar nergens staat geschreven dat dat verplicht is.

Kluun, DJ, Uitgeverij Podium, 320 pagina’s (€ 19,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart 2017