Recensie: De verleiding

Beeldschermen, prikkels, verslaving: de wereld waarin jongeren leven is een ingewikkelde. En ze lezen niet meer, of tenminste veel te weinig, blijkt uit het PISA-rapport van afgelopen november. Het nieuwste boek van Stine Jensen speelt prachtig in op beide thema’s. In De verleiding gáát het juist over lezen, over aandacht, rust en tijd nemen.

Door Maaike de Vries

Noor heeft een heftige tijd achter de rug: haar vader is onlangs overleden. Ze is ook een doorsnee puber die ruzie maakt met haar moeder en het liefst de hele dag op haar telefoon zit. Haar moeder noemt haar telefoonverslaafd. En daar moet iets aan gebeuren. Noor gaat naar een coach en daarna op zijn advies naar een afkickkamp. Noor wilde eigenlijk niet, maar voordat ze het wist, was ze er al. Op het kamp gebeuren spannende dingen. Noor ontdekt dat ze heus wel sociaal kan zijn en dat die telefoon haar er eigenlijk van weerhoudt om aan haar echte droom te werken: een bestseller schrijven op Ibiza.

De lijn die Jensen kiest in het verhaal vind ik een heel interessante: ze schrijft als het ware een ontstaansgeschiedenis van het boek dat je nu aan het lezen bent. En daar is Noor de schrijver van. ‘De verleiding’: zo moest haar boek gaan heten, besluit Noor in haar laatste hoofdstuk. Ik vind dit slim gedaan. De lezer wordt in het verhaal gezogen, want het is spannend, herkenbaar, romantisch. Maar je voelt ook dat het in het hele boek eigenlijk ergens anders over gaat: aandacht voor de ander, jezelf leren kennen, je talenten ontdekken.

Op het afkickkamp gaat het helemaal mis en de jongeren zijn de helden. Ze mogen weer naar huis, waar hun liefdevolle ouders hen op staan te wachten. Helaas geldt dit niet voor alle kinderen. Hun ouders zijn vaak ook verslaafd aan hun telefoon. Lezen doen zij vaak ook al niet meer. Het probleem reikt dus veel verder dan de jongeren, en dat probleem heeft Jensen met deze novelle, die je in een paar uurtjes uit hebt, prachtig laten zien. Ik vind het ook knap dat het nergens belerend is, wat met dit thema wel op de loer ligt. Ik denk dat tieners zullen smullen van dit verhaal en ik hoop dat er meer boeken van deze omvang zullen verschijnen: lekker kort, maar ook lekker spannend!

Stine Jensen, De verleiding, Uitgeverij Kluitman, 95 pagina’s (€ 8,95)