‘Veel Scandinavische auteurs zijn geïnteresseerd in de psychologie van de karakters. Niet wat die doen, maar waarom ze iets doen, hoe hun daden voortkomen uit wie ze zijn. Elementen van een whodunnit zijn noodzakelijk, hoewel het er niet om gaat wie wat gedaan heeft. De combinatie met de psychologie van de mensen maakt de Scandinavische thrillers zo aansprekend,’ meent thrillerauteur Jo Nesbø, op bezoek in Nederland.
Een goede thriller bestaat toch uit moord en doodslag?
‘Schietpartijen en bloederige moorden maken de spanning niet – hoewel ze wel in een thriller thuishoren. En actie staat in het plot niet centraal, zeker niet voor een Scandinavische schrijver. Elke Scandinavische auteur zoekt op zijn eigen manier de psychologie van zijn personages uit.’
Hoe gaat dat bij u?
‘Volgens mij bestaat het leven uit de keuzes die je maakt. De moraal die achter die keuzes steekt, vind ik interessant. In Headhunters steelt een man een schilderij van Pieter Paul Rubens. Foute boel, wat een crimineel! Maar hij doet het uit liefde voor zijn vrouw en om van hun financiële zorgen af te komen. Is het dan nog steeds zo fout?’
Doen Scandinavische thrillers het zo goed vanwege die veelzijdigheid?
‘Ja, in combinatie met een goed menselijk inlevingsvermogen van veel Scandinavische auteurs. Ik probeer dat zelf ook zo goed mogelijk te doen. Ik praat gemakkelijk met vreemde mensen en ik reis graag. Van het vliegveld een half uur in de taxi, met de chauffeur in gesprek over zijn leven, geweldig interessant. Dat komt ook in mijn boeken terug.’
Jo Nesbø, Headhunters, Uitgeverij Cargo, ISBN 978 90 234 5662 9 (€ 18,90)