INTERVIEW – Richard Mason; Geschiedenis van een genotzoeker

‘Ik wilde een boek schrijven over Amsterdam. Want ik kom hier graag en vaak. Een bezoek aan een museum Willet-Holthuysen maakte een verpletterende indruk. Op precies die plek moest mijn nieuwe roman spelen.’

Wat trof je aan het huis?
‘Zoals veel huizen in de grachtengordel is het huis groot en duur, maar niet pompeus. Ze zijn monumentaal maar stil. Wanneer je hier rondloopt, kun je de eeuwen aan de grachten opsnuiven.’

De panden aan de grachtengordel stammen veelal uit de zeventiende eeuw, je verhaal speelt begin twintigste eeuw. Wat fascineert je aan die verschillende periodes?
‘Steden zijn tijdmachines, overal vind je gebouwen, objecten, muziek, verhalen uit het verleden. Begin twintigste eeuw was het hier, voor de upper class die in dit boek centraal staat, de beste tijd uit de menselijke geschiedenis. Amsterdam was rijk, dankzij de koloniën; de Eerste Wereldoorlog was nog geen feit, er was luxe, overdaad zelfs. De gemakken van nu, zoals elektriciteit, waren er, maar de maatschappij had nog niets van de gewelddadigheid die later zou uitbreken.’

In Geschiedenis van een genotzoeker geef je muziek een centrale plaats.
‘Het was alleen in de upper class gewoon, en dat kwam goed uit: ik houd van muziek en schrijf mijn boeken op basis van klassieke muziekwerken. De spanningsbogen, wendingen in het verhaal en dialogen komen vaak rechtstreeks voort uit ontwikkelingen in bepaalde muziekstukken. Voor Geschiedenis van een genotzoeker stond Carmen, de opera van Bizet, centraal.’

Die opera speelt ook in het verhaal zelf een belangrijke rol.
‘Dat is niet zomaar. Het verschaft een jongen uit een lagere klasse toegang tot de familie. Hij heeft van zijn moeder leren pianospelen en weet via zijn Carmen de juiste snaren te raken bij zijn nieuwe werkgevers. En niet alleen Carmen, maar ook La Traviata, nocturnes van Chopin…’

Zo is het boek in veel opzichten een historische, of juist een tijdloze roman geworden?
‘Om dat beeld compleet te maken: ik schreef deze roman geheel met pen, in een chique dik cahier met een l eren kaft. Alles moest tijdloos zijn aan dit boek – waarmee ik trouwens ook bedoel dat het verhaal ook nu actueel is.’

Richard Mason, Geschiedenis van een genotzoeker, Uitgeverij De Bezige Bij, ISBN 978 90 234 6374 0 (€ 18,90) Vertaling: Dennis Keesmaat

Dit artikel is geplaatst in de Boekenkrant editie van juli 2011.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven