Boltonian thrillers

‘Jack the Ripper was een gruwelijke moordenaar en zijn slachtoffers waren echte vrouwen,’ vertelt Sharon Bolton. ‘In vijftien tot twintig minuten sneed hij ze open en haalde hij hun ingewanden er uit – terwijl ze vaak nog leefden.’

‘Ik heb de originele rapporten gelezen van politie en lijkschouwer; daarin stond niets grappigs vermeld. Maar Jack the Ripper is inmiddels wel tot folklore gemaakt. Er zijn humoristische rondleidingen door Londen en we lachen om hem. Ik koos voor gewelddadige beschrijvingen, omdat ik niet wilde dat hij tot een komische figuur zou verworden.’

Het duistere en mystieke kenmerkt je boeken. Zou je het typisch ‘Boltonian’ kunnen noemen?
‘Ha, ha, nee, eerder Brits. The dark side heeft me altijd gefascineerd, maar tien jaar geleden was het mystieke, gothic genre voor uitgevers volledig oninteressant. Het moesten toen vooral gewelddadige thrillers zijn. Dus zocht ik een derde weg: de crime novel met creepy elementen en bovennatuurlijke aspecten. Spookverhalen die uiteindelijk wetenschappelijk verklaarbaar waren. Wat bleek? Ann Radcliffe schreef al in de achttiende eeuw op deze wijze over skeletten in de kelder. En zij beїnvloedde auteurs als Walter Scott, Charles Dickens en Edgar Allan Poe. Mijn vermeende originaliteit lag in het verlengde van een lange, Britse schrijverstraditie.’

[quote]’We zijn gevormd door ons verleden. Ga ver genoeg terug en geschiedenis verandert in legende en duisternis. Daarbij komt: angst zit in onze natuur en schuilt altijd ergens in ons achterhoofd, klaar om tevoorschijn te komen. Door onze angsten op te nemen in films, boeken en verhalen kunnen we ermee omgaan en kunnen we de angst als veilig ervaren.’[/quote]

En vanwaar de fascinatie voor dat duistere?
‘Omdat we zijn gevormd door ons verleden. Ga ver genoeg terug en geschiedenis verandert in legende en duisternis. Daarbij komt: angst zit in onze natuur en schuilt altijd ergens in ons achterhoofd, klaar om tevoorschijn te komen. Door onze angsten op te nemen in films, boeken en verhalen kunnen we ermee omgaan en kunnen we de angst als veilig ervaren.’

Vertaalt die Britse schrijverstraditie zich ook naar andere auteurs?
‘Ja, dat vind ik wel. Belinda Bauer schrijft heel atmosferisch en gebruikt de identiteit van het landschap. Mo Hayder raakt aan het bovennatuurlijke. Simon Beckett, die ik enorm bewonder, heeft iets gothics. En Simon Lelic, die relatief nieuw, onbekend en heel erg getalenteerd is, neigt naar het psychologische. Dat veelal claustrofobische, onheilspellende, atmosferische van de Britse stijl pakt me.’

Het begrip psychologische thriller wordt ook jouw boeken toegeschreven…
‘Dat verrast me. Ik schrijf plotgedreven en ben me juist zeer bewust van het spanningsveld tussen plotlijnen en karakterschetsen. Die karakterschetsen vertragen de plot en daarom beperk ik ze. Maar zeker, mijn hoofdpersoon Lacey Flint heeft iets vreselijks meegemaakt dat haar heeft gevormd en haar blijft achtervolgen. En angst omvat altijd de psyche….’

Boekgegevens

Sharon Bolton, Zielsgeheim, A.W. Bruna Uitgevers, ISBN 978 94 005 0064 8 (€ 19,95) Oorspronkelijke titel: Now you see me.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven