Waarom verschijnt dit boek als u zegt dat de meeste uitgevers niet kunnen schrijven?
‘Een goede roman schrijven is ook voor uitgevers geen sinecure. Maar je zou verwachten dat meer uitgevers over hun vak zouden schrijven. De meesten zijn daarvoor denk ik te veel met hun eigen winkel bezig. Ik ben daarentegen heel breed geïnteresseerd in het vak, was ook een tijd hoofdredacteur van Boekblad. Dit boek is een weergave van mijn interesse in, en mijn visie op het boekenvak.’
Een mooi vak waar u enthousiast over bent. Wat is de romantiek van het vak?
‘Dat je bezig bent in de kraamkamer van creativiteit. Mijn fascinatie ligt in het proces van praten over ideeën, begeleiding en realiseren van het eindproduct, een kunstwerk in woorden. Het is heel anders dan het exploiteren van een Dvd-speler of een koelkast. Er is voor mij weinig mooier dan een boek, omdat het een geweldige fysieke charme heeft.’
Vandaar ook uw aversie tegen e-books?
‘Aversie is te sterk uitgedrukt, het zal echt wel een additionele exploitatievorm worden. Maar voor mij, en misschien aanhoudend veel lezers, staat dat toch ver van een echt boek. De de charme en de kracht van het papieren boek is zoveel groter dan een verzameling letters op een schermpje.’
Een ander delicaat evenwicht is de balans tussen geld en literaire kwaliteit. Hoe staat u daar tegenover?
‘Het is geweldig om te ondernemen, en geld te verdienen, maar in mijn geval liefst met een product waaraan je je ziel kunt warmen, als koude handen aan een kampvuur.’
Dat laatste is het belangrijkste?
‘Niets zaligers dan de sensatie een schrijver of dichter te ontdekken, en die dan tot realisatie te brengen door er een publiek voor te vinden!’
Gaat het dan ook om uw eigen boek?
‘Ik zou liegen als ik ‘nee’ zou zeggen. Ik ben zoals veel uitgevers niet van ego gespeend. Ja, nu ik dat boek met bloed zweet en tranen geschreven heb zoek ik de publiciteit graag op.’
Waar moet die publiciteit dan toe leiden?
‘Tot aandacht voor de woorden die er verzameld zijn. Dat geldt voor al de boeken die we uitgeven, ze moeten een ziel hebben. Ik wil geen celeb-uitgeverij zijn, geen boeken uitgeven puur vanwege de verkoopcijfers. Bekendheid en publicaties mogen elkaar helpen, maar meer ook niet.’
Dus als Matthijs van Nieuwkerk volgende week met een manuscript op de stoep staat…
‘…dan neem ik hem alleen als het een heel goed manuscript is.’
Hij zou een bijna gegarandeerde bestsellerauteur zijn.
‘Dat is voor mij niet genoeg. Sommige uitgevers verkopen losse boeken, ze drijven op hypes, incidenten en publiciteit. Ze trekken bekende personen aan omdat die de verkoopcijfers opstuwen. Wij willen dat een boek iets toevoegt, wie het ook geschreven heeft.’
Wat die verkoopcijfers betreft: Podium heeft enkele schrijvers in het fonds die daar behoorlijk in voorzien, met Kluun als bekendste voorbeeld…
‘Aanvankelijk was ik heel sceptisch over zijn boek. Een reclameman die een roman schrijft… maar ik las het gelukkig en was zeer positief verrast.’
Wat is, volgens u, het literaire gehalte van zijn boeken?
‘Kluun woont niet ver van A.F.Th. van der Heijden. Hij zegt zelf: ‘A.F.Th. is Mozart, een virtuoze kathedralenbouwer, en ik ben Keith Richards: ik ken maar twee, drie akkoorden, maar daarmee weet ik wel een snaar te raken.’ Zoals ik in het boek al uitleg: sommige uitgeverijen hebben heel atypische schrijvers in hun fonds, en juist die buitenbeetjes zorgen soms voor de hoogste verkoopcijfers.’
Joost Nijsen, ABC van de literaire uitgeverij, Uitgeverij Podium, ISBN 978 90 575 9685 8 (€ 15,00)