Een heks op weg naar wereldfaam

Het gaat goed met Thomas Olde Heuvelt. De rechten van zijn boek HEX, waarin heks Katharina onheil zaait in het Gelderse dorpje Beek, zijn verkocht aan grote Britse en Amerikaanse uitgevers. Warner Bros werkt momenteel aan een televisieserie gebaseerd op het verhaal. Bovendien is de heks uit het boek deze zomer te zien in Het verdwenen dorp, een theaterspektakel in Zoetermeer. Wees dus op je hoede: Katharina staat op het punt de wereld te veroveren.

Ik spreek Olde Heuvelt tijdens de release party van het nieuwe boek van Stephen King. Deze Amerikaanse auteur heeft altijd een grote invloed gehad op de in Nijmegen geboren schrijver.  ‘Wat King zo goed doet is doodnormale mensen in aanraking brengen met iets griezeligs van buitenaf,’ vertelt Olde Heuvelt.  ‘Maar uiteindelijk blijkt het kwaad uit die mensen zelf te komen. Dat gebeurt eigenlijk ook in HEX: mensen maken de verkeerde keuzes, en daar reageert de heks op.’

Word je over het algemeen meer beïnvloed door buitenlandse schrijvers dan door Nederlandse auteurs?
‘Ja. Ik hou van fantasy-auteurs zoals Neil Gaiman en H.P. Lovecraft, maar lees voornamelijk magisch-realisten, waaronder Isabel Allende en Jonathan Safran Foer. Tegelijkertijd vind ik het interessant om juist de Nederlandse mythologie en een Nederlandse setting in mijn verhalen te gebruiken.’

Toch heb je HEX herschreven voor een Amerikaans publiek.
‘Wil je met populaire fictie echt kans hebben op succes in Amerika, dan ontkom je er bijna niet aan om het verhaal naar een Amerikaanse setting te verplaatsen. Mijn droom is dat mijn boek daar goed gelezen wordt. Daarom heb ik op aanraden van de uitgeverij en mijn literaire agent het verhaal herschreven. Het leuke is dat ik de typische Nederlandse mythologie, personages en nuchterheid erin heb kunnen laten. En dat is nu juist het oorspronkelijke van HEX.’

Dan neem ik aan dat Pakjesavond is gesneuveld…
‘Sinterklaas is eruit, maar de hele voorgeschiedenis van de Nederlandse Middeleeuwen is wel aanwezig. Inclusief de pestplagen, die Amerika nooit gekend heeft. Katharina’s veroordeling speelt zich af tegen de achtergrond van de Nederlandse kolonisatie in upstate New York. Ze is met een van de eerste kolonistenschepen meegekomen.’

Waarom denk je dat Katharina zoveel interesse heeft opgewekt bij buitenlandse uitgeverijen?
‘Een vrouw met dichtgenaaide ogen en mond vormt een visueel sterk beeld. Je weet niet wat er achter die ogen omgaat, en dat maakt haar juist zo griezelig. Toen we op een conventie waren in Engeland, deelden we eye sowing kits uit aan geinteresseerde uitgeverijen. Het was eigenlijk gewoon mijn kaartje, maar er stak een naald doorheen met wat garen eromheen gewikkeld. Het geheel werd vergezeld door instructies voor het dichtnaaien van ogen. Iedere uitgever vond het helemaal geweldig. Misschien heeft dat wel bijgedragen – ik weet het niet! Ik heb ook gewoon een ontzettend goede literaire agent.’

Warner Bros gaat een Amerikaanse tv-serie van HEX maken. Wat hoop je dat ze met je verhaal gaan doen? En wat zou je grootste nachtmerrie zijn?
‘Ik ben op zich niet bang voor dat proces – ik heb het immers al in Nederland meegemaakt met Het verdwenen dorp. De grootste droom is natuurlijk dat het net zo’n grote hitserie wordt als Game of Thrones! Ik hoop dat het een ontzettend mooie serie wordt die recht doet aan het boek, al weet ik dat het resultaat ongetwijfeld af zal wijken van het bronmateriaal. Ik zou graag diezelfde bizarriteit terugzien, dezelfde vreemde, menselijke ideetjes. Zoals de scene waarin een vrouw uit het dorp een pauw offert aan de heks. Die humor moet erin blijven. Ook hoop ik dat ze de overweldigende climax aan het einde erin houden.’

‘Het geheel werd vergezeld door instructies voor het dichtnaaien van ogen. Iedere uitgever vond het helemaal geweldig.’

Wat kunnen we van Het verdwenen dorp verwachten?
‘Het stuk speelt zich af in de zeventiende eeuw. Het gaat over de veroordeling van Katharina en wat er daarna met het dorp gebeurde. De regisseur en de producer hebben mijn synopsis bewerkt tot een scenario. In mijn originele verhaal was er een scene waarin twee paarden op hol slaan, een kist met twee veenlijken met een rotgang het moeras uittrekken en vervolgens achterna worden gezeten door wolven. Toen de regisseur zei dat ze die scene gingen uitvoeren, wist ik dat het vet zou gaan worden! Het is zo bijzonder om te zien dat een cast en crew van zo’n honderd man op professioneel niveau met jouw werk aan de gang gaat. Beek wordt nagebouwd met behulp van een podium van vijftig meter breed. Er worden getrainde paarden, roofvogels en wolfshonden ingezet. Het is een ontzettend gave combinatie van musical, theater en spektakel.’

HEX heeft haar wortels in de Nederlandse mythologie. Ga jij je, in verband met je Engelse en Amerikaanse succes, in de toekomst meer op buitenlandse mythes richten?
‘Mijn volgende boek speelt zich gewoon weer in Nederland af. Ik denk dat het Nederlandse juist eigenheid aan mijn schrijven geeft. Ik vind het fijner om te schrijven over wat ik ken. In Nederland heb je eigenlijk vooral vertaalde horror, terwijl ik denk dat er juist veel verhalen te vertellen zijn die zich in Nederland afspelen.
‘Het verhaal van mijn volgende boek is gebaseerd op de folklore van de dwaallichten. Dat zijn van die lichtjes die boven moerassen en vennen worden gespot. In Nederland hebben ze hun eigen mythologie. Vroeger dacht men dat het zielen van ongedoopte kinderen waren. Reizigers werden het moeras ingelokt, om vervolgens te verdrinken. De dwaallichten vormden een baken van hoop in het donker, maar leidden je uiteindelijk naar de dood.’

Katharina heeft ervoor gezorgd dat ik voor het eerst in twintig jaar tijd behoefte had aan een nachtlampje. Lig jij nog wel eens wakker door een eng verhaal?
‘Ik heb veel van zulke reacties gekregen – daar smul ik van! Zelf ben ik niet meer zo makkelijk bang te maken als vroeger. Als een boek echt goed en griezelig geschreven is, werkt het op me in en kan ik er nachtmerries van hebben. En soms kan ik mezelf tijdens het schrijven de stuipen op het lijf jagen.’

Was er zo’n moment tijdens het schrijven van HEX?
‘Absoluut. Vooral toen de subtiele duisternis steeds meer vat kreeg op het dorp. Ik schreef het boek  in het najaar, terwijl het stormde buiten. Je kunt dan echt opeens even schrikken van iets dat buiten gebeurt. En dan weet je dat je op het goede spoor zit…’

HEX: Het verdwenen dorp is van 10 t/m 20 juli te zien in het Buytenpark Theater in Zoetermeer.
 

15 cover Hex

 

Boekgegevens

Thomas Olde Heuvelt, HEX, Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, ISBN 978 90 245 6025 7 (€ 16,95)

Dit artikel verscheen eerder in de Boekenkrant, editie juli 2014.

 

 

 

Berichten gemaakt 5307

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven