De hoorbaarheidsfactor van het luisterboek

De Triffids is een meesterwerk van John Wyndham, dat al decennia terug ons hart heeft gestolen. 100% Mila van Niki Smit was ons als titel (en auteur) niet onbekend, maar hadden wij niet eerder gelezen. Elk van de hier genoemde titels is geheel zichzelf; wat hen verbindt is de hoorbaarheidsfactor.

Stemmen in je hoofd
Het verschil tussen boek en luisterboek? Het geschreven verhaal heeft de stem van het proza, het luisterboek heeft die van de verteller. Het is even wennen, een stem toelaten in je hoofd. Maar de drempel is laag wanneer het gaat om Midas Dekkers die Rudy Kousbroek leest. Of als Herman Koch zelf op lichtbekakte wijze de woorden uitspreekt waarmee Zomerhuis met zwembad begint: ‘Ik ben huisarts. Van ’s ochtends halfnegen tot één uur ’s middags houd ik spreekuur.’ Maar liefst negen cd’s zijn er voor de roman met bijna vierhonderd pagina’s.

Persoonlijk en intiem
Het luisterboek heeft iets persoonlijks en intiems. En het is knus zo te worden voorgelezen. Alsof iemand de woorden met een lepel naar binnen schept. Wel zijn we hierbij sterk afhankelijk van de stem. Nicolette van Dam, bijvoorbeeld, leest Niki Smit. Het begint met een dikke kus, en dat hakt erin, net als de krachtige hoogte van de stem. Elk boek is persoonlijk en dat geldt ook het luisterboek. Verrekte handig voor op reis!

Beluister boekfragmenten op www.boekfragment.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven