BESPREKING – Tijger, tijger

Het veelgeroemde Tijger, tijger van de Amerikaanse Margaux Fragoso is zo’n boek. Het is bij tijd en wijle misselijkmakend, maar wel biedt het een fascinerend inzicht in de psychologie van het slachtoffer van een pedofiel. Een onderwerp met actualiteitswaarde. Als je dit boek hebt gelezen, begrijp je waarom sommige kinderen ten prooi vallen aan pedofielen. En waarom dit jaren kan voortslepen, zoals in het geval van Fragoso.
Zonder de wandaden van de pedofiele dader te vergoelijken, of te speculeren over een verklaring voor zijn gedrag, beschrijft ze in nietsontziende details wat haar overkomt. Een psychologisch profiel van de man krijg je niet in de ruim 400 pagina’s van het boek. Dat hoeft ook niet, want wat de schrijfster over zichzelf en haar ouders zegt is zo indringend, dat je daar als lezer meer dan genoeg aan hebt. Zo is haar vader bijna nog weerzinwekkender dan de pedofiel, met zijn wrede uitlatingen aan het adres van zijn dochter en vrouw. Dat woorden pijnlijker kunnen zijn dan klappen is hier uitvoerig gedemonstreerd. En je hoeft geen Freudaanhanger te zijn om te begrijpen dat de dader, Peter, begint met een charmeoffensief naar het jonge meisje, waar zij geen weerstand aan kan bieden. Wat dat betreft is haar moeder ook een deel van het probleem. Deze treurige psychiatrische patiënte is ziende blind in het contact met Peter. Ze idealiseert hem haast nog meer dan de kleine Margaux. Dat het met Peter niet goed afloopt, geeft je bijna een opgelucht gevoel. Zijn zelfmoord lijkt haast een vorm van gerechtigheid. Dat de schrijfster niet geheel kapot is door hetgeen haar is overkomen, en dat ze er zelfs in geslaagd is er een uitstekend boek over te maken, kan als een klein wonder worden beschouwd. Sommige mensen zijn tegen bijna alles bestand, en dit boek is daar het bewijs van.
Margaux Fragoso, Tijger, tijger, Uitgeverij De Bezige Bij, ISBN 978 90 234 5962 0 (€ 19,90>