BESPREKING – Moord mag

Het beeld zet zich vast op het netvlies van de lezer van Misbruik, het debuut van Lotte en Søren Hammer. De twee – broer en zus – voeren het politieteam van hoofdinspecteur Konrad Simonsen ten tonele om de raadselachtige moorden op te lossen. Met nadruk staat op de kaft ‘deel 1’ waarmee de uitgever al vast laat weten dat dit moordteam vaker in boekvorm zal verschijnen.
Het team van Simonsen vindt in de gymzaal nauwelijks sporen, maar alles wijst er wel op dat het meer een openbare terechtstelling betreft dan simpele moorden. Langzaam ontrolt zich het drama: de slachtoffers blijken ook dader te zijn. Ooit zijn zij gestraft voor pedofilie. Als dat bekend wordt, slaat de stemming in de samenleving om, aldus het boek. Brave Deense burgers zijn niet meer zo geïnteresseerd in het opsporen van de misdadigers. Pedofielen ophangen is zo slecht nog niet, is de algemene houding, en Simonsen krijgt nergens meer medewerking om de daders alsnog op te sporen.
Lotte en Søren Hammer weten in hun boek heel goed een beklemmende sfeer op te roepen, waarbij de lezer zich de vraag moet stellen waar hij of zij zou staan. Het is een actuele vraag, want ook Nederland weet niet goed raad met pedofielen die hun straf er op hebben zitten. Moord is natuurlijk altijd verwerpelijk, maar is het beschadigen van kinderzielen uitsluitend ter bevrediging van de eigen lust niet nog erger? De Deense auteurs laten het politieteam tegen de stroom in roeien onder het motto: het recht moet zijn beloop hebben. De Westerse landen hebben tenslotte de doodstraf afgeschaft.
Misbruik is een intrigerend boek met een prachtig plot. De speurtocht van de politie en het verrassende einde zijn helder opgeschreven. De geschetste dilemma’s maken dat de hoofdrolspelers echt gaan leven. Als Misbruik deel 1 van een geplande serie is, mag deel 2 snel komen.
Lotte en Søren Hammer, Misbruik, Uitgeverij AW Bruna, ISBN 978 90 229 9885 4 (€ 15,00 tot 1 april 2011, daarna € 19,95)