BESPREKING – Marieke Groen ‘Liefde is geen bezit, maar een afspraak’

Marieke Groen las enkele jaren terug een tijdschriftartikel, waarin een vrouw onthulde dat ze haar vriend met opzet een voedselvergiftiging had bezorgd, zodat ze hem liefdevol kon verzorgen. Het verhaal liet haar niet meer los. ‘Je omgeving weten te overtuigen van je onschuld is één ding, maar jezelf daar ook van overtuigen… wat gebeurt er in je hoofd voordat je zover bent? Het hield me zo bezig dat ik het uiteindelijk besloot te gebruiken als uitgangspunt voor een roman.’
Die roman werd Liefde is een afspraak, waarin ze op beeldende en originele wijze vertelt over de angst om verliefd te zijn en om die liefde te verliezen.
Fee heeft een relatie met een popmuzikant, genaamd Melle. Hoewel er in de zes jaar dat zij en Melle samen zijn een geheel nieuwe Fee is ontstaan – iemand met humor, iemand die origineel is – heeft Fee zo haar twijfels over hun relatie.
‘Verliefd zijn, denk ze, heeft te maken met verlangen. (…) Melle en zij waren al na een paar maanden gaan samenwonen. Daarna had ze hem nooit meer gemist.’
Om hun liefde te testen, besluiten Fee en Melle een tijdje uit elkaar te gaan. En hoewel er geen moment in haar opkomt dat Melle misschien verliefd zou kunnen worden op een ander meisje, gebeurt dit wel. Fee wil het niet onder ogen komen en blijft zoveel mogelijk vasthouden aan het verleden. Toch moet zij er op een bepaald moment aan geloven dat Melle zijn grote liefde heeft ontmoet en investeert in zijn toekomst.

‘Kom,’ zei ze zacht, ‘haal je spullen op en kom weer hier wonen.’
Ze voelde hem verstijven. Voorzichtig duwde hij haar van zich af.
‘Nee.’ Hij klonk alsof hij bang was. ‘Dat kan niet meer.’

‘Liefde is geen bezit, maar een afspraak’, schreef Fee’s moeder ooit. Een ‘moderne’ vrouw, die zich betrokken voelde bij de orgasmen van haar dochter toen deze nog een tiener was. Maar de liefde wordt een obsessie wanneer ze haar vriend dreigt te verliezen. Pure angst overvalt haar. Fee gaat tot het uiterste om geen afstand van deze afspraak te hoeven nemen. Marieke Groen houdt met ogenschijnlijk eenvoudig taalgebruik en door middel van verschillende verhaallijnen de lezer continu in spanning. Niet alleen dat, de lijnen voeren tot een prachtig plot en bieden de lezer bovendien voldoende struikelmomenten. Daarbij is de auteur scherp in haar observaties, snedig in haar zinnen en schuwt ze de intrige niet. Liefde is een afspraak is een sterke, Nederlandse roman.

Marieke Groen, Liefde is een afspraak, Uitgeverij Thomas Rap, ISBN 978 90 600 5937 1 (€ 17,90)