Vanwaar de interesse in kunstroof?
‘Ik wou een boek schrijven over de kunstwereld, maar dan achter de schermen. Een onopgelost kunstmysterie intrigeert veel mensen, maar deuren blijven vaak gesloten. Tot mijn verbazing bleek er over kunstroof bijna niets geschreven, behalve dan wat je erover vindt in de pers.’
Wat is volgens jou het meest beveiligde kunstwerk ter wereld?
‘Vermoedelijk de Mona Lisa in Le Louvre. Als kunstliefhebber stelt die beveiliging je echter niet tevreden. Als je je tussen de tientallen Japanse toeristen al een weg weet te banen richting de Mona Lisa, dan nog kun je dit meesterwerk slechts achter kogelvrij glas van op een afstand bewonderen. Op vakantie aan zee kun je evenmin achter glas echt van de zee genieten. ’
Voor wie is ‘De Caravaggio kunstgreep’ bedoeld?
‘De Caravaggio kunstgreep’ is niet geschikt voor iemand die leest om in slaap te kunnen vallen. Vanaf het begin heb ik aanwijzingen in het boek verstopt die de lezer in staat zouden kunnen stellen de mysteries zelf op te lossen. Je moet net als bij kunst, beter leren kijken, niet passief gadeslaan, maar actief observeren. In een ideale wereld zou ik de lezer vragen om het boek twee keer te lezen. Eerst voor het plezier, dan om het te ontrafelen.’
Moet je van kunst houden om het boek te lezen?
‘Kunst is er voor iedereen die het een kans wil geven, ook voor mensen zonder enige voorkennis. Hetzelfde met dit boek. Ik hoop met De Caravaggio kunstgreep de intimidatie die veel mensen ten opzichte van kunst hebben, weg te kunnen nemen. Sommige lezers vertelden me dat ze moderne kunst tot nu vreselijk vonden, maar door het boek te lezen hebben ze het leren appreciëren en hebben ze zelfs de stap naar musea gezet. Dat is het mooiste wat ik met De Caravaggio kunstgreep kan bereiken.’
Noah Charney, ‘De Caravaggio kunstgreep’, Uitgeverij Luitingh, ISBN 978 90 245 2485 3 (€ 18,95)