Recensie: Het scherpe mes van de waarheid

Radioloog Ramín Sam Manzel treft zijn vrouw Saráh, na een van zijn avondshiften, neergestoken aan bij hun appartement. De dader is spoorloos. Het is een nieuwe toevoeging aan een reeks mysteries. Zijn moeder, Lolo, vluchtte ooit met een driejarige Ramín naar Nederland en heeft hem nooit iets over zijn afkomst verteld. Na de dood van zijn moeder, gaat Ramín verder op onderzoek uit.

In De moeders van Mahipar vertelt Forugh Karimi, zelf 25 jaar geleden uit Afghanistan gevlucht, het verhaal van Lolo en haar zoon Ramín. Lolo, wiens naam ooit Mardjan was, is vastberaden opnieuw te beginnen. Met haar peuter in Nederland aangekomen, bouwt ze een nieuw leven op. Het verleden laat ze achter zich. Het komt nooit meer ter sprake. Pas na haar dood komt Ramín door het vertalen van haar dagboeken meer over zijn verleden te weten. Een verleden dat hem ook richting de dader van de steekpartij wijst.

Al vanop de eerste pagina schetst Karimi realistische personages. Ramín, wiens grote liefde Saráh in kritieke toestand in het ziekenhuis waar hij werkt is binnengebracht, loopt verloren in het gebouw dat hij zo goed kent. ‘De wereld was veranderd in één grote wachtkamer.’ Forugh Karimi’s woorden snijden in hun simpelheid. Het scherpe mes van de waarheid wacht je op iedere pagina op.

Wanneer we Lolo’s perspectief onder ogen krijgen, komen we niet alleen meer over haar leven te weten maar ook over de geschiedenis van Afghanistan. Ik heb ontzettend veel bijgeleerd tijdens het lezen van dit boek. Bizar hoe ik zo vaak nieuwsberichten over Afghanistan heb gehoord en toch niet echt snapte hoe het allemaal in elkaar zat. Dit boek was een serieuze eyeopener voor mij. Natuurlijk is een land meer dan oorlog alleen. Lolo vertelt het ons, en Ramín, in haar dagboeken.

‘Ik leg mijn geschiedenis vast voor Ramín. Dit verhaal wil ik opschrijven voordat mijn herinneringen vervormd raken, de feiten in het licht van de voortschrijdende inzichten en wijsheden vervagen. Schrijven is niet makkelijk als je herinneringen oprakelt die je met veel moeite de hoeken van je overvolle geheugen in hebt gedrukt. Als je gaat wroeten, gaat het verleden eerst genadeloos roeren in je ziel.’

Op een meesterlijke manier reikte ze me steeds meer puzzelstukjes aan tot alles op zijn plek valt. Het verhaal sleept je mee, niet enkel door de personages die zo echt voelen dat je niet anders kan dan doorlezen, je moet gewoon weten hoe het nu allemaal gaat uitdraaien. Maar ook door haar schrijfstijl die zoals eerder gezegd scherp is en er ook in slaagt de spanning mee op te bouwen.

Een krachtig familieverhaal dat boeit vanaf de eerste pagina tot de laatste. Een verhaal over familie en vriendschap, oorlog en verzet en wat het woord ‘thuis’ nu precies betekent.

Forugh Karimi, De moeders van Mahipar, Uitgeverij Meridiaan, 488 pagina’s (€ 23,99)
Berichten gemaakt 5304