Recensie: De koningin van de misdaad

De Londense auteur S.J. Bennett solliciteerde ooit voor een job aan het hof van de Britse koningin. Ze kreeg de baan niet, maar de fascinatie voor het koningshuis bleef. In haar boek De moord op Windsor Castle ontpopt Hare Majesteit zich tot een ware detective.

Het is 2016 en koningin Elisabeth verblijft op haar geliefde Windsor Castle. De rust wordt echter verstoord wanneer een jonge pianist dood wordt aangetroffen na een Dine & Sleep-feest van prins Philip. Wanneer de geheime dienst MI5 constateert dat het om moord gaat en er vermoedens zijn dat er een personeelslid bij betrokken is, stelt ze samen met haar assistent-secretaris Rozie een schaduwonderzoek in.
De moord op Windsor Castle is een geestig relaas over de speurderscapaciteiten van Elisabeth II. De toen negentigjarige koningin verdiept zich op sluwe wijze in de gebeurtenissen en zorgt vaak ook voor een lach: ‘“Mag ik u uitnodigen voor deze dans majesteit?” Nou, dat mocht hij zeker. En voor ze het wist deed ze de foxtrot zonder zich zorgen te maken over haar artrose.’ Tegelijkertijd krijgt de lezer een inkijkje in het koninklijke leven. Naast haar verplichtingen, onderhoudt ze enkele oude vriendschappen, wandelt ze met de corgi’s en leeft ze helemaal op wanneer ze met haar paarden bezig kan zijn. S.J. Bennett zorgt ervoor dat de Queen zo waarheidsgetrouw mogelijk weer wordt gegeven en bovendien een heerlijk personage is om over te lezen.
Naast de majesteit passeren een hoop andere bekende namen de revue. Niet alleen is er een rol weggelegd voor prins Philip, maar ook David Attenborough, Kylie Minogue en zelfs de Obama’s vertoeven in haar aanwezigheid. Assistent-secretaris Rozie is dan weer geheel ontsproten aan het brein van de auteur. Deze doortastende, zwarte jongedame vervult de rol die de koningin niet mag spelen. ‘Op een dag zal ze je vragen om iets bijzonders te doen. Ik bedoel, elke dag is bijzonder bij haar, daar wen je wel aan, maar op een dag zal ze iets éxtra bijzonders vragen, iets vreemds. Je zult het wel merken.’ Ze wordt erop uitgestuurd om met verdachten te spreken en contacten te leggen, waarna ze natuurlijk in het geheim verslag uitbrengt.
Bennett brengt het verhaal tot leven door humor en mysterie op een onderhoudende manier met elkaar te combineren. De toon is licht en toch is de zoektocht naar de dader meeslepend. De escapades van Rozie en de doordachte strategie van Elisabeth wisselen elkaar af, waardoor de paleismuren doorbroken kunnen worden. Het is duidelijk te merken dat de auteur van het koningshuis houdt en ze weet politieke spanning met de Britse tradities en de onwankelbare waardigheid van de koningin te mixen.
De moord op Windsor Castle is een detectiveverhaal in een bijzondere setting en heerlijk om te lezen. De Queen is een verrassend en briljant personage dat door haar lange regeerperiode talloze mogelijkheden schept. Dit boek is dan ook slechts het eerste deel van een serie en S.J. Bennett weet hiermee alvast uitstekend de nieuwsgierigheid te wekken.

S.J. Bennett, De moord op Windsor Castle, vertaling: Susan Ridder, uitgeverij Nieuw Amsterdam, 288 pagina’s (€ 20,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie mei 2021.
Interesse? Bestel dit boek bij uw lokale Boekenkrant-boekhandel. Kijk hier voor een overzicht.