INTERVIEW – Oplossingen als schoonmaakmiddeltjes

Vanaf zijn aankomst in het dorp Westwoud heeft waarnemend huisarts Levi het gevoel dat hij bekeken wordt. Hij is wat dat betreft niet de enige. Bij schapenboer Tinus Lamberts kopen elk jaar honderden moslims een schaap voor hun Offerfeest, en daarmee zijn maar weinig dorpelingen blij. ‘Westwoud smetvrij’ is de slogan wanneer er een buitenlander wordt beschuldigd van verkrachting en poging tot doodslag.

‘In Westwoud probeer ik bepaalde denkfouten te constateren,’ vertelt Reisel. ‘Zoals tijdens de dorpsvergadering: we plaatsen een slagboom, sluiten de schapenslachterij, want dan zijn we ook de mensen kwijt en daarmee het probleem. Klinkt dat te simpel? Wijkvergaderingen verlopen werkelijk zo. Oorzaak en gevolg worden aan elkaar geknoopt en oplossingen zijn schoonmaakmiddeltjes. Alsof de realiteit werkelijk zo weinig complex zou zijn…’

Is ‘Nacht over Westwoud’ een statement tegen die vereenvoudiging van de werkelijkheid?
‘Zeker niet. ‘Nacht over Westwoud’ is niet meer dan een plotgedreven roman, pure fictie, en geen politiek boek. Het interesseert me vooral te weten hoe het klimaat waarin we nu leven is ontstaan. Het empathisch vermogen lijkt bijvoorbeeld de afgelopen tien, vijftien jaar te zijn afgenomen. Mensen zetten natuurlijk niet expres hun fiets midden op de stoep voor de ingang van een supermarkt, maar ze denken er gewoon niet bij na omdat ze niet meer zo zijn opgevoed. En zo probeer ik de tijd te duiden en in een roman als Westwoud te verdichten.’

Het boek staat ook erg dicht bij jezelf…
‘De achtergrond van mijn jeugd is inderdaad vergelijkbaar met die van Levi, mijn romanfiguur. Dit komt bij interviews dan ook vaak ter sprake. Maar waar leg je de verbinding tussen het boek en mijzelf? Dat kan zijn bij mijn achtergrond en bij de Tweede Wereldoorlog. Maar ook bij mijn theaterervaring en daardoor bij de dialoog in de roman. Of bij mijn filmische kant en de invloed daarvan op mijn schrijven.’

Je schrijft proza, toneel, film- en televisiescenario’s. Mogen we Westwoud verwachten op het doek of op de planken?
‘Toneelbewerkingen of verfilmingen van boeken vormen zinvol amusement, en de vrije productie bracht het afgelopen decennium flink wat boeken op de planken. Zoals Anne Frank, en, eigentijdser, ‘Heren van de Thee’ van Hella Haasse, ‘Het diner’ van Herman Koch, ‘De eetclub’ van Saskia Noort… ‘Nacht over Westwoud’ heeft meer filmische kwaliteiten en zie ik dus niet zo snel op het toneel.’

Wanda Reisel, Nacht over Westwoud, Uitgeverij Contact, ISBN 978 90 254 3751 0 (€ 19,95)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven