Als tijdens een excursie in Rome drie leerlingen spoorloos verdwijnen en onduidelijk is wat gids Sergio met die verdwijning te maken heeft, gaan alle seinen op rood. Dankzij de oplettendheid van een van de mede-leerlingen kan de politie tijdig ingrijpen.
Door Liliane Waanders
Jongeren verleiden tot het lezen van meer boeken, zonder dat hun leesplezier er onder te leiden heeft. Dat is het idee achter de Kluitmannovelles. De uitgeverij benaderde schrijvers van naam met de vraag om in hun genre een niet te dik, maar wel boeiend verhaal voor jongeren te schrijven. Tot nu toe gingen onder anderen Chinouk Thijssen, Stine Jensen, Anne Eekhout en Marion Pauw op de uitnodiging van uitgeverij Kluitman in.
Ook thrillerschrijver Marieke Damen, schrijfster drie psychologische thrillers voor volwassenen, nam de handschoen op. Zij schreef De excursie, een verhaal dat zich makkelijk laat samenvatten met: ‘een schooltrip naar Rome ontspoort in een nachtmerrie…’ Zo staat het op de over van het boek.
De excursie gaat over een reis naar Rome van een havo 4-klas. Al vanaf het moment dat de groep geland is en bij de bagageband op koffers en tassen staat te wachten, hangt er onheil in de lucht. Als op de eerste dag hun docente ziek blijkt te zijn, en de lokale gids Sergio zich aan de klas en hun jonge docent Jasper opdringt, krijgt het verhaal iets dreigends. Tijdens een bezoek aan het Colosseum gaat het vervolgens helemaal mis: Isabella en twee vriendinnen verdwijnen spoorloos, net als gids Sergio.
Het verhaal wordt beurtelings vanuit het perspectief van Isabella en Jens verteld. Isabella is half-Italiaans en spreekt de taal. Jens spreekt vooral de taal van een verliefde: hij vindt Isabella leuk, en vraagt zich steeds als hij iets verdacht vindt af of het misschien zijn jaloezie is die opspeelt. Maar uiteindelijk is het dankzij zijn oplettendheid dat erger voorkomen wordt.
Het relatief geringe aantal pagina’s maakt dat Marieke Damen snel to the point moet komen. Dat geldt zowel het neerzetten van de personages als het verloop van de verhaallijn. Dat vangt ze gedeeltelijk op door het aantal personages dat een rol krijgt te beperken, maar daarmee voorkomt ze niet dat haar karakters wat vlak blijven (wat bij een thriller ook weer niet als een al te groot bezwaar gezien hoeft te worden).
Wat betreft de verhaallijn kan Damen zich geen zijlijnen en omtrekkende bewegingen veroorloven: ze gaat recht op de ontknoping af. Waarna haar nog een paar pagina’s resten om de laatste draadjes af te hechten.
Met De excursie voorziet Damen zeker in een behoefte. Haar novelle is spannend en sluit aan bij de leefwereld van jongeren. Maar er schuilt ook een bezwaar in het gelimiteerde aantal pagina’s: het ontneemt lezers de mogelijkheid om zich volledig onder te dompelen in een verhaal en al lezend alternatieve scenario’s te ontwikkelen. Want voordat de lezer het weet, is het verhaal uit, terwijl de mogelijkheden van het verhaal nog niet uitgeput zijn.
Marieke Damen, De excursie,
Kluitman, 112 p. (€ 10,99), 14+